Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Man bör nog smörja in och ta bort färg från exv. blåjeans, det gör jag minst en gång i kvartalet, men jag har alltid ljusa klädslar där syns avfärgningar tydligare.
Användarvisningsbild
av Humlannitton
Bumpar den här tråden för att fråga upp om vad en försäljare sa.

Är på väg att köpa min första V70II, och denne försäljare påstod att Momentum-sätena var annorlunda och bättre än Kinetic-modellens säten som gärna sprack, att detta var ett välkänt Kinetic-problem. Stämmer det att Kinetic, Momentum och Summum är utrustade med olika kvalitet på sätesskinnet?
av s6025t
Skinnklädseln är den samma i alla utrustningsnivåer den är tillval till kinetic o momentum.
Däremot kvaliteten på originalklädseln i kinetic som är T-tec/tyg är det vissa problem med att T-tec spricker.
Momentum har lite dyrare klädsel original Skinn/tyg istället för T-tec den verkar hålla bättre.
Men är det skinnklädsel i bilen så är det samma kvalitet oavsett om det är kinetic momentum eller summum
av pergrein
Kinetic har inget läder alls och Momentum saknar läder i mitten på ryggstöd/sittdynan.
Vet ej om lädret skiljer något på Summum (standard lädret) & Momentum, tror inte det.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Humlannitton
OK, tackar för svaren. Så det lite skinnliknande materialet i Kinetic original är alltså T-tec, och detta är känsligt eller lite sämre kvalitet och kan spricka. I Momentum-paketet ingår skinn/tyg-säten som håller bättre om man sköter dem rätt. Men även Kinetic kan alltså ha skinn som tillval... Makes sense.

Känns inte som något alternativ att gå på Kinetic med originalsäten då. :(
av Bitez
LIte vård fråga men, jag slår till i.af... Hur får man bort "gammalt" skit från sätena??? Jag har köpt leathermaster's kit med creme och rengöring, men jag tycker inte att den har gjort så mycket...
t.ex så har jag en blå fläck på ryggen(baksidan) av pass. säte, där leathermaster gjord i princip ingenting mot... :(

Jag har kört enligt bruksanvisningarna men jag tycker inte att det blev mycket till skillnad då jag var klar, och få bort skiten från "vecken" på förarstolen gick inte heller vidare :(

har ni ngr bra tips? eller andra produkter??
av Cox
Vad har du för färg på klädseln ?
Det som fungerar rätt bra är galltvål, rengör bra och är milt för skinnet.
Skulle inte detta hjälpa kan du prova med mirakelsvampen.
Hjälper inte denna heller går det att ta vanlig rödsprit, men här gäller det att vara försiktig. Prova alltid på ett ställe där det inte syns om skinnet blir missfärgat.
Sista utvägen är omfärgning.
av Bitez
ljus så klart! :( Min tidigare bil köpte jag ny, rengjorde skinnet kanske 1gång i månaden, typ var 3:e tvätt så blev det o göra rent o fetta in skinnet... 1år senare då jag sålde den såg den ut som helt ny, utom vecken som blir rätt omgående.

Den här är köpt begagnad och är ganska så skitig i framstolarna...

En fråga till är, skinnet eller färgen i min gamla var nästan vit vit, riktigt ljus, i den här är de nästan som ljusbruna... jag hade förmig att volvo hade 1 färg på ljust skinn.. ?????

(lite OT men ändå inte mycket ;)
av Hubbes2010
Okej! Så här är det!
Volvo skinnklädsel halv eller helskin spelar ingen roll, Huden som skinnet kommer ifrån är lågkvalitet som först slipas tunn sedan lackas/sprutas med färg ca 10 gånger för att bli slitstark innan den slutligen hamnar i en maskin med en stor varm vals som pressa in ett mönster i färgen (narv) sedan är det upp till dem som syr klädslen vilka bitar som används var men det är i princip ingen skillnad på ytan. Så går det till, mao det är ingen vidare kvalitet. Audi och Bmw´s leverantörer använder ungefär samma dock har den något högre kvalitet på hudarna än vad Volvos och saab lev använder. Bmw kan ju även fås med buffel läder eller anilin skinn vilket är en hud om bara har en lack ingen färg eller liknande som sprutas på samt att den är mkt tjockare därmed oxå mkt tåligare.
Jag har jobbat i 10år med skinn på Volvo och Saab´s leverantör av skinn.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]