Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Besiktning nu på onsdag och bägge hjullagren fram är helslut så jag lär ha nya :cry: Fördelen är att jag får i nya bromssköldar så är det gjort :)

Bromssköldarna var galvade men ett par lager hammarlack tror jag inte skadar :wink:
Bild

och bakaxeln har fått ytterligare ett lager färg så nu är den redo för montering
Bild

Blir nog ett besök på volvo i morgon och beställa ett nytt bakre domkraftsfäste mm, så kan jag passa på att rostlaga tröskeln när axeln ändå ska ner :D
Användarvisningsbild
av päpplet
Har även införskaffat lite bompabompa :)
Bild

Den här hörnan behöver rensas upp sen när jag får tag på "rätt" relä till elfläkten :wink:
Bild
Användarvisningsbild
av päpplet
hjullager +lite verktyg för bytet inhandlat. I morgon blir det byte av hjullager båda sidor, bromssköldar och handbromsbackar oavsett hur lång tid det än tar :wink:

edit: Märkte idag att centrallåset på skuffen slutat att fungera. Så det kanske är dags att fixa en nyckel som passar i skufflåset då jag bara har en sån där kass reservnyckel som inte passar till nånting...
är det meningen att hjullagren ska vara demonterbara på det här viset? :roll:
Bild

EN insex till bromssköldarna fick jag lös med spärrskaftet utan att den vart helt rund...
Bild

resten fick plockas loss så här :)
Bild

rester av gamla bromsskölden jämfört med en ny
Bild

ovanligt organiserat runt mig när jag skruvar :lol:
Bild

NY bromssköld monterad :)
Bild
den var egentligen gjord för ABS men med en bricka i givarhålet på skölden så passade den på min med

Nytt nav med lager, skulle väl ha köpt ett par nya fettkapslar men hann inte med det :lol:
Bild

Klart! :D
Bild

Bild

då tar vi vänster med
Bild

rensning av gängor behövdes och lagret har varit loss förut här då det var massor av fett påkletat på axeln
Bild

navmuttern momentdras 100nm+45grader
Bild

och här är det som var kvar av bromsskölden på förarsidan :lol:
Bild

Var ut och tog en provtur innan jag gick över till nästa ände :)
Bild

Behöver jag ens nämna att backarna som satt i kom från biltema :roll: En hade dragit snett så den slitit ner ett spår i skivan...
Bild

Nya volvobackar i och tar riktigt bra :D
Bild

slutligen tyckte jag den gjort sig förtjänt av en tvätt
före:
Bild

efter:
Bild

Bild

Satte i en skyltlampa till, rucklade liv i en sidoblinkers och bytte ut den täta backventilen mot ett vanligt T-kors för vindrutespolningen så nu ska den fungera riktigt :)
Dessvärre var det inte bara hjullagren som glappade utan fjäderbenslagringarna är också dåliga :(

edit: Navmuttern som följer med biltemas hjullagersatser kunde jag kasta på en gång då den inte var stukad alls i änden så det blev gamla muttrarna som fick tjänstgöra ett tag till
Användarvisningsbild
av päpplet
Och domen blev, godkänd :D Fick en anmärkning på ett slitet bakdäck på ett ställe annars var det inga som helst problem och jag behövde inte komma tillbaka :)
Jämna fina bromsvärden, handbromsen fick bilen att hoppa ur bromsprovaren och 0,0 i CO så det kunde nästan inte gått bättre

edit: och dom duttade bara lite med hammaren på underredet :lol:
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 75

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"