Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
@blådåren:
Var det så i äldre modeller? I min (V70 -00) så passade bilens kablage direkt i original-stereon, ingen adapter där har jag för mig. Men i äldre menar du att det var en adapter mellan bilens kontakter och stereons även för original-stereos?

Sedan är det väl lite begreppsförvirring, Volvo har väl inte några kontakter som följer ISO-standard? Iaf inte på äldre.
av blådåren
2444ever skrev:@blådåren:
Var det så i äldre modeller? I min (V70 -00) så passade bilens kablage direkt i original-stereon, ingen adapter där har jag för mig. Men i äldre menar du att det var en adapter mellan bilens kontakter och stereons även för original-stereos?

Sedan är det väl lite begreppsförvirring, Volvo har väl inte några kontakter som följer ISO-standard? Iaf inte på äldre.
Alldeles riktigt, där passar kontakterna (2st och en antenn) rakt in i radion !.
Alla kontakter är väl eg iso, men man menar nog i vanligt tal oftast dom som sitter på eftermarknads-radios .

Ja det fanns lite olika radio , ibland fanns det en kabelstump med kontakter i båda ändar för att passa radio och resp bil.
Antar att det berodde på vilken tillverkare som fått göra originalradion, det var inte samma tillverkare till alla.

Är dock lite fundersam, har inte sett någon oem-radio med en hängsäkring som syns på bilden.. , kanske ts vill lägga ut en bild på radion för att stilla nyfikenheten ??.
av bockfot
Nu skrålar bilen över nejden. :D
Jag skruvade ut hela konsolen & hittade kontaktsyckena som passade med biltemasatsen.
De gamla kontakterna gick dock vidare, de till stereon var bara påskarvade, se bild.
http://www.bockfot.com/images/stereofix2.JPG
Undrar om det har varit någon förstärkare eller så inkopplad någon gång, tror högtalarutgångarna från stereon var på det där runda "stereosticket". Inga kablar gick till högtalarisosticket innan, det gick vidare någonstans.
Jackade i alla fall in den nya & huxflux blev det så här:
http://www.bockfot.com/images/stereofix1.JPG
Användarvisningsbild
av päpplet
helt riktigt så sitter det en förstärkare under rattstången för de bakre högtalarna. Har en sån i min 745a med och jag tror den var på 2x20W
Bromsbelägg

Ok tack. Brukar bromsbeläggsats /set som s&au[…]

Motorbyte Volvo 240

Jag har plockat ur och i motor och låda till[…]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]