Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
kamilenski skrev:Jag tror min har det. Efter att ha låst bilen, efter ca 30 sek hör man ett klick i dörrarna. Har dock ett dragkrok. Då kan jag mata på ström den vägen ifall problem uppstår.

Har man inte den 13-poliga släp kontakten är det inte säkert man har konstant + heller.
Sedan är jag ändå tveksam att det går, den anslutningen går ju inte direkt till batteriet, utan är väl på någon utgång på elektronikenheten i bagaget om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:Vad hjälper det att att ha låset uppsmort?

Om bilen har riktigt DeadLock funktion så finns ingen nyckelöppning om ström saknas, el-servomotorn blockerar/kopplar bort nyckelcylindern så en tjuv tex inte ska kunna forcera runt låset med en skruvmejsel/rörtång.

Enda sättet är att koppla på stöm så servona kan släppa/koppla in låscylindrarna igen.

Kommer inte ihåg vilka modeller som har rktig DeadLock

V70II är etter värre, där är ju även handbroms och rattlås elektriska så utan att koppla på ström kan du inte flytta bilen en millimeter eller vrida på ratten ens.
Jag är inte bara dryg som någon påstog, jag vet en del också. Jag har ägt och kört ett antal V70N, det är väl den modellen tråden handlar om? Jag har även haft/ kört andra Volvomodeller med "blockerat låsläge". På samtliga har det endast varit innerhantaget som inte fungerat efter de c:a 30 sekunderna. De som har blivit strömlösa på grund av glömda innerbelysningar och annat har gått att låsa upp med nyckel i förardörren. Det är riktigt att det på V70 II inte går att släppa handbromsen utan ström, men när du öppnat förardörren kan du öppna motorhuven och sätta på startkablar/byta batteri.
Startkablar under motorhuven???
Men batteriet är i kofferten!
Användarvisningsbild
av wissel
kamilenski skrev:Startkablar under motorhuven???
Men batteriet är i kofferten!
Du har ju PLUSpol under huven och Jordpunkter.
Var batteriet sitter är ointressant...så länge du inte tänker byta ut det förstås. :D
av III
Vad det gäller vindsus kan det mycket väl blivit så att när dom bände i dörrkarmen kan den böjt sig lite. Brukar gå att försiktigt sätta knät mot dörrpaneln och ta tag i fönsterbågen och försiktigt knäcka den mot sig. Så gör verkstäder när folk klagar på vindsus så prova och se om det blir bättre. Lite åt gången och försiktigt med knät så inte panelen skadas. Man kan också ta en smal remsa papper och lägga mellan list och dörr och sen dra och känna om listen ligger an.
OK jag säller mig till skaran som har en V70 -02 med dött batteri och ett dörrlås som inte fungerar.
Med andra ord, Hur skall jag komma in i bilen?
Kan konstatera att det finns en massa strategier/déer om hur man löser detta men jag vet inte riktigt vilken jag skall satsa på. Det verkar som om man ibland blandar ihop olika V70 modeller där konstruktionerna kanske inte är lika.
Vad jag vill är att kunna sätta ström på bilen igen för att kunna låsa upp "elektriskt"

Listar här upp de förslag jag har läst i olika forum och skulle gärna vilja ha synpunkter på vilken strategi jag skall välja

1. Smasha ruta och öppna huven (inte kul jag skippar den)
2. Mata ström genom dragkrokskontakten.
Verkar enkelt. Vet någon om detta går på en V70 -02 med Volvo original drag monterat?
3. Öppna huven genom att ta bort vänster blinkers och sticka in krok
Jag får en känsla att det gäller 850/gammal v70 Är det någon som vet om det även fungerar på min bil.
4. Öppna huven genom att komma åt öppningsmekanismen underifrån.
Är det någon som beskriva hur jag skall göra? (Bilen står fast i ett mörkt garage 5 km hemifån)
5. Komma år + på startmotorn och strömsätta därifrån
Hur svårt är detta? Är det mycket kåpor och annat som måste bort?
6. Pilla ut registreringsskyltbelysningen och strömsätta däifrån för att öppna
Kreativast hittills. Vet inte om detta förslaget gällde min bil men tanken var att kunna skicka ström till dörrana bakvägen på något vis. Ungefär som släpvagnsmatningen men utan risken att dra en säkring då batteriet inte ligger på där och drar en massa ström initialt. Låter märkligt men är det en fungerande metod utan att spränga all elektronik kan jag tänka mig att testa den om någon vet besked.

Kommentarer från ni initierade som råkat ut för detta emottages tacksamt liksom nya ännu bättre ideer om möjligt.
Gustav
Användarvisningsbild
av hollan
nummer 1 och nummer 5 är nog det enda som fungerar på en v70n
det där med skicka ström bakvägen är inget jag skulle våga mej på med tanke på att det mesta är styrt via canbus
dragkroken går + matningen om nu denna funktion är inkopplad är inte jätte vanligt men om den nu är det är jag oxå skeptisk pga att den går över ett relä
nummer 5 om det är en bensinare är enklast hissa upp bilen demontera skyddskåpan under motorn om sådan finns tag ett bilbatteri och startkablar sätt minus i lämplig del tex väkellådan
+ fäster du i en lite tunnre kabel så du inte råkar kortsluta upp med en lampa mellan kylare och motor startmotorn sitter takt upp går ej att missa upp med näven och håll i mot på m8 bulten som + kabeln är skruvad i på startmotorn ha gärna en kompis som står berädd med fjärren för du behöver ev två händer till ditt arbete
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror också det är den bästa lösningen.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hozz
Kod: Markera allt
Har folk helt slutat läsa igenom trådarna innan de svarar...?  
Ja det har dom...har varit med om en hel del totala idioter som håller Kalle Anka nivå här på forumet.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]