Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
med din blandning så landar du på 98.6 oktan då 90% av ditt bränsle innehåller 98 oct och endast 10% 104
Stämmer det verkligen ? För inte blir väl bensinens sämsta beståndsdelar (dom som är knackkänsligast) mindre knackbenägna för att det är etanol i blandningen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Mabuse
Funk skrev:
med din blandning så landar du på 98.6 oktan då 90% av ditt bränsle innehåller 98 oct och endast 10% 104
Stämmer det verkligen ? För inte blir väl bensinens sämsta beståndsdelar (dom som är knackkänsligast) mindre knackbenägna för att det är etanol i blandningen.

/Thomas
Varför inte?

Om det var så som du resonerar, att den sämsta beståndsdelen sätter knackningsbenägenheten, då skulle det ju inte spela någon roll om man hällde 5 liter diesel i en full tank bensin, eller tanka hela tanken full med diesel: motorn skulle knacka sönder oavsett.
Och då hade det inte funnits någon oktanhöjande effekt i akrylbly-tillsatsen om fanns i den gamla blyade bensinen, eller i Oktan-booster-tillsatserna som finns att köpa på bensinmackar idag (vars effekt jag själv är skeptisk till, men av andra orsaker).
av oldtimersmc
Funk skrev:

/Thomas
Ja det stämmer, det är det som är "meningen med föreningen" additiven höjer oct och minskar benägenheten att självantända vid höga tryck. en gammal klassiker var att slå i en skvätt K-sprit om den gamla B18 en "spikade" eller sänka förtändningen.
Jämf: du blir grisfull om du dricker ett helrör med brännvin även om du späder ner det med 2 liter cola
Användarvisningsbild
av Funk
Nja, jag tyckte frågan var befogad... eftersom jag hade fått för mig att alkohol faktiskt inte bidrar till att höja oktantalet i bensin. Kyla blandningen ja, och att på det viset ge en liknande effekt, men inte att faktiskt höja oktantalet vilket jag fått för mig är en annan sak. Men minnet sviker troligen... :)

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
StefanT5 skrev:Sen ska man ju tänka sig för lite om man tankar i e85 för mycket med.
Tank och pump, skit som kan finnas i tank släpper och lägger igen filter och pumpen tar stryk av e85 sägs det.
Stämmer verkligen det du skriver att det skulle vara fara att blanda i 10% etanol i en bensinbil? Man överväger ju att införa 10% etanolinblandning i bensinen snart, och alla Volvo utom någon modell av de äldre V/S 40 skall det ju fungera i. Vad jag har hört kan man blanda i 20% etanol utan fara i en bensinbil.
Användarvisningsbild
av Mabuse
KKR skrev:
StefanT5 skrev:Sen ska man ju tänka sig för lite om man tankar i e85 för mycket med.
Tank och pump, skit som kan finnas i tank släpper och lägger igen filter och pumpen tar stryk av e85 sägs det.
Stämmer verkligen det du skriver att det skulle vara fara att blanda i 10% etanol i en bensinbil?
Om bilen har stått stilla en längre tid eller i allmänhet körts ganska lite kan det samlas harts-avlagringar i tanken. När man börjat tanka större mängder E85 (blandtanking 50/50 eller mer) kan dessa avlagringar släppa ifrån tanken och följa med och sätta igen bränslefiltret (var gränsen går har jag ingen koll på, jag har kört tre tankar E85 i min Peugeot utan att det har märkts något med pumpen). Pumpen borde inte ta stryk av detta eftersom den har en reduceringsventil. Däremot kan bilen gå knackigt efter ett par E85-tankar, och då kan det ju vara idé att byta filtret.
av oldtimersmc
Funk skrev:Nja, jag tyckte frågan var befogad... eftersom jag hade fått för mig att alkohol faktiskt inte bidrar till att höja oktantalet i bensin. Kyla blandningen ja, och att på det viset ge en liknande effekt, men inte att faktiskt höja oktantalet vilket jag fått för mig är en annan sak. Men minnet sviker troligen... :)

/Thomas
Höjer oktanet kylningen är en annan sak...
Det har mer med kokpunkten att göra( asså förgasningen)
Volvo 745 1992 b200f problem

Okej tack så mycket för hjälpen :[…]

Löjliga priser XC70

jag tror inte någon är så dum att[…]

Motorlampa utan felkod

Självklart kan det vara så, men om de[…]

Stefans 968

Beställde H4-lampor. IMG_1041.jpeg