Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Foffa
Frigge skrev:
CarMan skrev:
Foffa skrev:
Detta var ju en märklig diskussion... Jag ville ju vet om det var någon som visste var man kan få remonten till ett separat slutsteg i bilen min??? Sen så har alla olika smak och tycke och det är ju väldigt bra för annars så skulle det bli ganska enformigt och allmänt tråkit om alla tyckte likadant... Endel gillar orginalsystem och endel gillar att bygga eget.

Men min ursprungsfråga kvarstår! Är det någon som vet var man kan hitta remonten i en en XC90 -06 till ett separat slutsteg???
måste du promt ha en som styrs av stereon (man bör ju ha det för att slippa "PLOPP" ljud)
stereon har ju det mesta på fiberoptik, så det är inte säkert det fins nån kabel där.

Som Carman säger, bilen har ju fiberoptik vilket gör att du inte kommer hitta remote styrningen. Alternativet är ju att ta Radioläge/tändningsläge som remote bara för att få igång det.

/Fredrik
Carman Och Frigge!

Vad ni är tråkiga och negativa ni är, när folk vill göra något eget i bilen. Drog remonte från positionljuset där bak och vips så funka allting perfekt! Vilket tryck det blir från 4 st 10" där bak! Inte ens i närheten av Volvos egen lilla bas och dessutom är den alldeles för dyr. Men enkelt för den som vill ha extra bas. För det andra så har jag lyssnat många gånger med system med volvos egen bas och tyckt att det inte varit tillräckligt för min del och jag har ägt många olika volvo i mitt liv.

Men smaken är som baken = delad. Acceptera att folk tycker olika.
Användarvisningsbild
av CarMan
Foffa skrev:
Frigge skrev:
CarMan skrev: måste du promt ha en som styrs av stereon (man bör ju ha det för att slippa "PLOPP" ljud)
stereon har ju det mesta på fiberoptik, så det är inte säkert det fins nån kabel där.

Som Carman säger, bilen har ju fiberoptik vilket gör att du inte kommer hitta remote styrningen. Alternativet är ju att ta Radioläge/tändningsläge som remote bara för att få igång det.

/Fredrik
Carman Och Frigge!

Vad ni är tråkiga och negativa ni är, när folk vill göra något eget i bilen. Drog remonte från positionljuset där bak och vips så funka allting perfekt! Vilket tryck det blir från 4 st 10" där bak! Inte ens i närheten av Volvos egen lilla bas och dessutom är den alldeles för dyr. Men enkelt för den som vill ha extra bas. För det andra så har jag lyssnat många gånger med system med volvos egen bas och tyckt att det inte varit tillräckligt för min del och jag har ägt många olika volvo i mitt liv.

Men smaken är som baken = delad. Acceptera att folk tycker olika.
Vi är inte tråkiga, vi vet hur bra det låter med orginal grejorna.

det är nämligan mycket vanligt att folk tror det är skit & sen köper dom massa dyra grejor & gör halv tafliga för att inte säga rent fula instalationer i bilarna & resultatet är markant sämre ljud än orginal, men det vet ju inte dom då dom alldrig lysnat på orginalet.
av Foffa
"Vi är inte tråkiga, vi vet hur bra det låter med orginal grejorna.

det är nämligan mycket vanligt att folk tror det är skit & sen köper dom massa dyra grejor & gör halv tafliga för att inte säga rent fula instalationer i bilarna & resultatet är markant sämre ljud än orginal, men det vet ju inte dom då dom alldrig lysnat på orginalet."

Ok... Nu menar jag inte att Volvos orginal system är skit. Volvo har 3 mycket högklassiga nivåer på sina orginalsystem, men jag krävar ännu lite mer än det. Dessutom så är inte första baslådan jag bygger för den delen heller. Dessutom så var det ju inte det jag ville diskutera heller, jag ville ju bara veta var man enkelt kunde hitta remonteström till steget.
av Addekarlsson
Vill bara säga till CarMan att Volvos lilla skitsystem dom bökar i original får väääääääääääldigt svårt att spöa det system jag har när jag cranckar. Vill se (höra) volvos så kallade "premium sound" spela i 140 dB++, så rutorna sviktar, bakdörrarna på en cheva van g20 nästan åker upp och man inte kan sitta i bilen pga dess tryck.

Jag ska äta upp min keps med mjölk, om volvos lilla klena premium sound spelar värre än så.......

Sluta bubbla gojja, när du inte vet vad du pratar om CarMan.
Förstår inte hur i hela friden dessa små löjliga basar ska klara av att spöa 2 st 15" samt 2 st 12" och 4 st 6.5", när hela mitt ljudsystem kostar över 40 000 kr att köpa nytt.
Jisses vilka anläggningar dom måtte ha på volvo......

Och nej, jag tittar inte bara på siffror när det gäller effekt. Gjorde jag det, så skulle jag inte yttra mig ens. Billjud är ett stort intresse för mig, som har orsakat att jag fått vara hungrig mer än en gång.

Men, nog om detta nu. Frågan är besvarad av trådskaparen själv, och därmed anser jag denna tråd som död. Fortsätter skitsnacket om att volvos premium sound spöar allt, så låses tråden med omedelbar verkan, för volvos premium sound är skit jämfört med mitt ljudsystem i alla fall.

Mvh/ Adde
av sillen
Carman!!

Om du bara ska gnälla och klaga så kan du väl göra oss en tjänst och hålla munnen stängd. Vi vill ha hjälp inte en massa stroppinga svar från folk som inte kan viddga sina vyer!!!

Kom med konstruktiva ideér och tips istället!
Användarvisningsbild
av CarMan
sillen skrev:Carman!!

Om du bara ska gnälla och klaga så kan du väl göra oss en tjänst och hålla munnen stängd. Vi vill ha hjälp inte en massa stroppinga svar från folk som inte kan viddga sina vyer!!!

Kom med konstruktiva ideér och tips istället!
jag gnäler inte. Jag förklarar vad många har svårt att förstå(akseptera.)

om nu det värsta orginal systemet inte är tilräckligt, så förstår jag inte varför man bara byter basen, detta ger ju en sned ljud bild. (eller är inte ljudet det viktiga? man kanske bara är ute eftar att höras på långt avstånd från bilen?
Användarvisningsbild
av Bosa
Är ju skillnad på bas och bas också, att få basljud är lätt men att få det bra är svårare occh kräver oftast lite mera kulor. Personligen lägger jag hellre lite extra kulor på en riktigt bra bas och slutsteg och får en bas som spelar med musiken och inte för sig själv. Personligen upplevde jag Volvos bas som lite blöt och bumlig. Men det fungerar säkert bra för många men samtidigt finns det folk som har högre krav. :)

Foffa: Tack för tipset om Remoten. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Är ju skillnad på bas och bas också, att få basljud är lätt men att få det bra är svårare occh kräver oftast lite mera kulor. Personligen lägger jag hellre lite extra kulor på en riktigt bra bas och slutsteg och får en bas som spelar med musiken och inte för sig själv. Personligen upplevde jag Volvos bas som lite blöt och bumlig. Men det fungerar säkert bra för många men samtidigt finns det folk som har högre krav. :)

Presis det jag menad. med volvos bas så får man en som är anpasad för bilen & övriga högtalare. byter man endast basen mot nått annat, så lär basen spela för sig själv
av Foffa
Bosa skrev:Är ju skillnad på bas och bas också, att få basljud är lätt men att få det bra är svårare occh kräver oftast lite mera kulor. Personligen lägger jag hellre lite extra kulor på en riktigt bra bas och slutsteg och får en bas som spelar med musiken och inte för sig själv. Personligen upplevde jag Volvos bas som lite blöt och bumlig. Men det fungerar säkert bra för många men samtidigt finns det folk som har högre krav. :)

Varsågod, den bjuder vi på! ;)
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]