Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
855 2,0 5t 95
Nu har Jag kollat på motorns kylfläkt och kommit fram till att det finns ingen sröm i varken den blåa eller röda ledningen mellan till fläkten och reläet när ac är på. Även fläkten snurrar lätt, så den har nog inte skurit.
I den röda inkommande fanns det ström hela tiden även när tändningen var avslagen, tror att den går via startmotorn Acen funkar alltså annars men har knappt använt den. Kunde jag satsa på ett nytt relä eller är det något annat som borde kollas först, tillexempel styrstöm till reläet. Mina mätverktyg består endast av testmejslar för tillfället!
Tar gärna emot lite tips hur Jag ska fortsätta att kolla.....
Användarvisningsbild
av StefanT5
Fläkten styrs väl av temp sensor eller liknande för ac borde väl isåfall vara den som kanske krånglar.
Användarvisningsbild
av Alfredo
StefanT5 skrev:Fläkten styrs väl av temp sensor eller liknande för ac borde väl isåfall vara den som kanske krånglar.
Enligt tidigare trådar ska fläkten gå på halvfart när man sätter på acen, märkte att den inte kylde vid stillastående därav blev felet uppmärksammat.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Ja men ska ju vara en styrning för den ska ju gå upp på full fart vid högre temp.
Men ska leta fram mitt el schema och kolla.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu harJag kollat att från reläet till fläkten går det ström mellan jordkabeln och och den gröna när acen är på men inte i off läge. Kanske börjar luta på kylfläkten, trots att Jag har haft bilen i över 7 månader har värmemätaren aldrig skenat utan stått på kl. 3 ibland lite högre men snabbt ner igen.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Kollat igen, utgående från reläet finns ström samtidigt i både den gröna och röda till jord när acen är på, trodde att röda var helfart och gröna halv eller tvärt om! Stort jobb att byta fläkten, eller kan det vara fläktmotstånd?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Fläkten sitter bara med 4 skruv den är lätt att byta.
Har tyvärr inte kommit ner till garaget så ja kunnat kolla el schema än.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har nu kollat vidare. Satte batteriladdarens pluss på inkommande till fläkten, provade både gröna och röda men den rörde sig inte. Detta med tändningen avslagen.....
Är frågande till att när ac är påslagen finns ström i både den röda och gröna samtidigt
Dessutom såg Jag att det fattas någon skruv till fläkten, någon har kanske felsökt. När jag hämtade bilen sa killen att acen var servad?
Senast redigerad av 1 Alfredo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Till kylfläkten har du tre kablar, röd, grön och svart. Den svarta är jord, röd och grön är matning till fläktmotorn. Om du delar kontakten och jordar den svarta med en kabelstump och lägger batteriplus på grön eller röd med en annan stump ska fläkten snurra igång.

På reläet har du ett stift som heter 1A. På detta stift ska det ligga +12V konstant (kommer från skruven på startmotorn)
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?