Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byte av Drivaxel damask Hö Yttre Volvo S80 -01.
Håller på att byta damasken på denna men finns det en låsring verkligen på S80 modellen ?
Hittar inte den nämnligen.... ?:-/
Fick med en typ av ring, i nya damask satsen, som ej ser ut som den förväntade med piggar till tången.
Denna ser endast ut som ett C . :-O)
Inga piggar att fästa tången i och spänna upp för demontering ?, därav denna fråga !
Hur ser det ut egentligen ? Hur får jag loss knuten från axeln så damasken kan bytas ?
NÅGON borde väl inneha expertis i denna fråga, så plz hjälp mig !!
MEN alltså ? kan INGEN detta ? hade nog räknat med att någon hade varit
och pulat i närheten iaf och kunde haft något att säga om detta !? Helt otroligt :-O)
Men men ok....
Jag ska lägga ut lite pix om det kan öka intresset för detta något.
Sen har jag beställt en verkstadshandbok och kommer rita ned hur detta löste sig till slut.
Så nästa som ska ge sig på detta och som inte gjort det förut får all hjälp.
jag ser då ingen låsring inne i knuten !! Och den sk låsringen som följde med den nya damasken jag köpte ser ut som ett tunt tunt c och helt utan piggar att fästa tången i för montering.
Jag är inte så säker på att det är så på denna modell.
Det du beskriver har jag också läst här i detta forum men de beskriver INTE knuten på en S80, utan en annan modell. Nej, jag är inte säker på att det ser ut så på min som beskrivs här för det stämmer inte alls.
ska se om jag får in lite pics här så ser ni själva !!
ahaa... den sitter alltså ej synlig förrän man har fått isär knuten från axeln, som jag misstänkte. Jag blev beskriven förut att låsringen skulle demonteras med tång och sedan skulle knuten lossna från axeln, det var detta moment jag inte köpte riktigt.
Men det du nu beskriver överenstämmer med det jag trott.
SÅ, bara att knacka ur knuten hållandes i axeln så denna ej åker ur lådan.
Tack för att du förklarade mer ingående, schysst.
Har allt loss men ville få detta klart innan jag börjar banka på knuten.
Ska tänka på att få dit den nya ringen ordentligt och lyssna efter klicket när knuten åker på igen sen.
Har bytt båda sidors spindlar samt båda länkarmarna, dessa hade glapp på 2 bussningar men det blev billigare att byta hela länkarmarna, än att byta bussningarna separat, då dessa såldes med samtliga bussningar monterade och kostade endast 699:- styck ! Nu är det ju bara damasken kvar att byta sen är det bara att plocka ihop pärlan igen. Andra sidan är redan fixad, där var ju damaskerna hela iaf.

Det här med att byta spindelleden på denna modell är ju lite bökig då det är ett evigt bankande när man ska få i spindeln, jag har ju inte tillgång till press men finns det något bra knep att ta till vid monteringen av spindeln ? Jag tillverkade en hög ring som gick runt spindeln och sen bara banka och knacka, bökigt värre och trångt när man inte har en lift.
jo o tack för hjälpen....
MEN... eh... den inre knuten med de 6 kulorna åkte ur !! Skit. jag har fått dit den 2 ggr men axeln är stel, går ej att röra åt sidorna alls (snurrar som den ska) har kanske fått kulorna fel ändå ? Nån som vet om det finns ett enda läge som är rätt när man monterar ihop den ? Ska ta ur den igen och vrida ett hack med kulorna och se om den kan röras i sidled sen då ? Tacksam för lite expert råd här , PLEASE !!

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]