Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Hej

Bil: Volvo V70N-01 2,4T, 10 000 mil, Automatlåda, Full servicebok, Alltid servad på Volvo, 2 ägare. Senaste servicen var i februari (9 800 mil).

Problem: Var och besiktigade bilen förra veckan. Den gick igenom utan anmärkning däremot så uppgav de att jag har ett läckage framtill.
Jag kan inte lokalisera varifrån läckaget kommer men det kanske finns fler som har haft samma problem.
Ligger man framför kylaren så "hänger" det droppar (5-6 st) + fuktighet på plastskyddet som sitter under kylaren/stötfångaren. När man tittar på dropparna så är de gröna (samma färg som Volvos kylarvätska) men när man tar en droppe på fingret så blir färgen skrikigt gul (samma skrikiga färg som på reflexvästar dvs nästan självlysande).
Har varit på Volvo och de trodde efter att snabbt ha tittat på bilen att det är ett AC-läckage. De var dock frågande till färgen då AC-oljan skall vara genomskinlig. De frågade då om jag eller förra ägaren haft problem med AC då de trodde att färgen var en spårfärg. Varken jag eller förra ägaren har haft problem med AC:n eller haft den inlämnad för något sådant problem

Nu när jag tittat lite mer noggrannt (dock inte monterat ner stötfångaren) så ser jag att det är fuktigt nere i högra hörnet på kylaren (framifrån sett). Även under kylaren där det sitter skumgummi (stötdämpning) så är det fuktigt (höger sida).
Bilen tar ingen kylarvätska och temp-mätaren visar normalt (rakt upp).

Min fråga?
Vad kan det vara som läcker och har denna färgen. Får kylarglykolvätskan denna gula skrikiga färgen då den blandas med någon annan vätska (vatten)?
Var brukar det bli läckage på dessa bilar? Finns det något "dräneringsställe", expansionsrör där det kan rinna ut kylarvätska och isåfall var sitter det. Finns det någon oljekylare till automatlådan och var sitter den isåfall? Tittar man på kylarvätskebehållaren så är den fylld till ca 1 cm över max-nivån (detta gjorde de på Volvo).

Förstår att det inte är lätt att besvara en sådan här fråga utan att ha tittat på bilen + att vätskor har en tendens att rinna på plastdetaljer, balkar osv dvs läckaget kan vara ifrån en helt annan plats än där man ser det....

Ska in med bilen på sevice i miten av Juli och de ska då kolla AC-läckage då de tror att det är det. Jag är tveksam till att det är ett sådant läckage.

Tacksam för svar och ideér......

Mvh Mr 76
Användarvisningsbild
av Mr 76
Var sitter kondensorn på AC:n?

Jag vet att det på sommaren när det är riktigt varmt ute och man har kört med AC:n på rätt så kallt så brukar det droppa och bildas kondens under motorn och även droppar ner på asfvalten och bilda en pöl. Är det från kondensorn som de dropparna kommer?
Isåfall har jag för mig att det är lite längre bak under motorn.
Mina droppar/fuktighet är längst fram. Det ligger en gul/grön sörja på plasten mellan dimljusen på framspoilern (där det är plastribbor, framför kylaren).

Ska se om jag kan ta en bild...

// Mr 76
av semmelman
Kondensorn är väl det stora nätet bör väl sitta bakom el framför kylaren?
Den burken som sticker ner framtill är har jag funnit nu torkfiltret, den kan väl oxå rosta och gå hål i. Min är i rätt dåligt skick.
Varifrån kondensvattnet rinner exakt vet jag ej men har en känsla av närmare torpedväggen.
AC:en verkar va stor källa till problem för bilägare så jag flundrar på om det inte vore bättre att köpa en cabriolet. Eller amerikanare för de vet hur bygga AC alla fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är med största sannolikhet spårmedel, det brukar va "skrikgult", ta en UV lampa och lys på det skall du se att det verkigen lyser. Kondensorn är den "kylare" du ser när du tittar framifrån, bakom den sitter intercoolern (om du har turbo) och längst bak mot motorn i kylarpaketet sitter den traditionella "kylaren". Det är alltså två eller tre kylare som är sammansatta till ett paket.

Om ett tag kommer ac'n kyla dåligt och du behöver byta kondensorn (och torkfilter) och fylla systemet på nytt. Brukar kosta mellan 5,5 till 8 tusen kronor beroende på var du gör det. Du kan spara någon tusing eller två genom att göra jobbet själv men frågan är om det är värt det ifall något strular.

/Martin

/Martin
Användarvisningsbild
av Mr 76
Tack för svaren...

Visste inte att det satt "ett paket" framtill med både kondensor/intercooler samt den vanliga kylaren.
Sitter kondensorn längst fram så är det den som läcker. Det är fuktigt på den längst ner till höger (framifrån sett) samt på skumgummit som finns under den.

Kan man inte hälla i något medel som tätar läckaget. Vet att man förr kunde köpa det till kylare som läckte. Har själv testat det en gång med mycket bra resultat.

Är detta ett vanligt problem/fel på dessa V70N? Kan ett stenskott ha orsakat läckaget eller är det rosten?

// Mr 76
Användarvisningsbild
av StefanT5
Finns kondensor att köpa billigare bara man letar lite.
Torkfilter rekomenderar de att man ska byta men oftast byts de i onödan och det är det som är dyrt.
Bytte ac pump kondensor i min bil plus att ja köpte kaffebröd till kylfirman som fyllde allt kosta 2000.
Så finns pengar att tjäna om man letar runt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du skall köpa en vettig kvalitetskondensor så kostar den från cirka 2000kr och uppåt, torkfilter en femhundring och sedan mellan 1000 och 1500 för fyllning. Sen tillkommer jobbet, det tar ett par timmar även för en som gjort det förr har jag förstått. Så om du gör det vitt kommer du knappast under 5.500kr i allafall.

/Martin

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]