Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
Hej,ja som tråden lyder,är det något vedertaget sätt istället för att byta axel, från aukt volvoverkstad ? Det blir ju betydligt billagare att limma splinesen.Jag var inne på volvo idag och bytte momentarm till motorn,och meken sa att drivaxeln VÄ sida snart borde bytas,men kan man limma skiten istället så är det många sköna tusenlappar att spara.( V70N-01)
MVH Peter
av freak
Det går bar att lägga fett på dom också så går det att få isär igen:) . .om det är för klickljudet man hör vid start förstås.
Användarvisningsbild
av wallbeeek
Om det är klickljudet man vill ha bort så kan man istället köpa två bultar med art nr 30714142 och byta så försvinner ljudet!
av OlefraDanmark
Hej
Kan I forklare . min 2003 D5 giver klikljud særskilt ved igangsætning fremad når jeg har bakket - og i bakgear når jeg just har kørt fremad. Kommer klikket ( ikke høj ljud , men lidt skarp ) fra drivakslen ?? Er det strålerne eller kardanledet som skal lægges fedt i ?? Vanlig drivknutfedt eller specielt. Hvad er det for bultar ?
av III
Angående bultarna 30714142 så blev jag intresserad av dessa då jag också har ett klickande på min s60 -05. Åkte ned till bilia och fick ett frågande uttryck tillbaks med komentaren att dom är till xc90. funkar detta till min bil ändå? Vad skiljer dessa från standardbultarna? Om dom gör så skall dom då monteras/dras med moment/vinklar?
Användarvisningsbild
av Magnus308
III skrev:Angående bultarna 30714142 så blev jag intresserad av dessa då jag också har ett klickande på min s60 -05. Åkte ned till bilia och fick ett frågande uttryck tillbaks med komentaren att dom är till xc90. funkar detta till min bil ändå? Vad skiljer dessa från standardbultarna? Om dom gör så skall dom då monteras/dras med moment/vinklar?

Den bulten passar på din S60 också, Det som skiljer är att det är en gummibricka på XC90 skruven.

Såhär ser den ut...

Bild
av LaRy
Jag är intresserad av detta med att fetta in splines istället för att limma. Jag har bytt drivaxelbulten och knäppljudet försvinner ett tag. Tyvärr så måste denna bult bytas varje gång den skall spännas på nytt.
Angående fett, vilken typ av fett skall man använda. Kan man använda en spray med segt fett för öppen kugg med penetrerande egenskaper och på detta sätt endast lossa bulten och spraya innanför? Eller måste man lossa och dra ut drivaxeln för att kunna fetta in. Vilken typ av fett är lämpligt, jag kan tänka mig att ett tjockt fett för öppen kugg skulle kunna vara bra, eller använder ni vanligt kullagerfett.

En dum fråga från en som inte plockat ned hjullager m.m. och därför inte vet hur grejerna sitter ihop. Om jag nu måste lossa så att jag kan pensla på fett på splinsen, är det ett lika stort jobb som att byta hjullager, eller kan jag komma undan på något enklare sätt.

En sista fråga, kommer knäppandet att bli värre och värre, eller förblir det oförändrat.
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]