Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har et par 20-tums Cratus fälgar på gång från ebay.de och då skal jag ha lite däck til dom. 8)
Dom skal ju vare 245 bredda, men är lite i tvivl om höjden. Vet inte om det skal väre 30 eller 35 profil? :roll:

Nån som har erfaringer med detta? Ochså vilka däck skal man satsa på. Vil gärna ha tysta däck med "låg" rullmotstånd. Budgetdäck har ingen interesse. 8)

På förhand tack!

Mvh,
Kristian
Senast redigerad av 1 kristianmann, redigerad totalt 0 gånger.
Från original fälgarnas omkrets så ska du ha 30 profil för att få minsta felvisningen men 35 går också med 3.5-4% större omkrets (får vara 5%) och innebär att det går fortare än vad hastighetmätaren visar.

Vad för märke på däcken har jag ingen aning om...

Mvh
Per
pergrein skrev:Från original fälgarnas omkrets så ska du ha 30 profil för att få minsta felvisningen men 35 går också med 3.5-4% större omkrets (får vara 5%) och innebär att det går fortare än vad hastighetmätaren visar.

Vad för märke på däcken har jag ingen aning om...

Mvh
Per
Tack för svaret. :D Hadde redan räcknat ut med differencen på däcken, och 35-profilen gör at mätaren viser rätt och inte för lite som den gör nu med 18"-hjulen. :D

Frågan är om 35-profilen får plats i hjulhusen? :roll:

Angående märka, då tror jag at det får bli Toyo Proxes T1-R. Dom har jag haft dom sista 4 gångar jag har köpt däck. Mycket prisvärd däck. Otroligt grep på min gamla 855 T-5R med Autotech steg 4 ++. 8)

Mvh,
Kristian
Är det original 18" du har? Storlek på däcken? Mätaren brukar ju alltid visa för mycket ca: 3km/h mot GPS. Om ett däck har bra grepp brukar det oftast nötas mycket fort pga det är mjukare gummi. Googlade snabbt om Toyo Proxes T1-R verkar ju vara ett sport däck och kosta ca:2500kr/st. Vad fick du ge för fälgarna med frakt från USA?

Mvh
Per
Yes - Kör med Odysseus skodda med Pirelli gummi 245/40-18 nu. 8) Fellvisningen på hastighetsmätaren är just nu rundt 5-6 km/t ved 100 tror jag det var. Lite för mycket för min smak.

20-tums hjulen köpte jag på ebay i Tyskland, öch dom kommar at kosta ~12.300 Dkr. med frakt til Danmark. Är rundt 14.800 SEK tror jag. :-) Denna pris är med fina däck i XC90 storlek, som jag kan sälja. :-) 6 och 6,5 mm mönsterdjup tror jag det var. Nån som behövar? :roll:

Mvh.
Kristian
Du skrev att mätaren visar för lite med 18" hjulen i ditt andra inlägg i denna trånd och om detta stämmer så om du tar 35 profilen på dina 20" så kommer den visa 4.03% mindre (på vad den redan visar fel) alltså det går mycket fortare än vad den visar och det är ju inge bra.

Alltså när är du kör 100km/h på mätaren går det 5-6km/h saktare eller fortare enligt GPS.?
Om det går fortare än den visar så kan du inte ta 35 profilen.

Då kommer uppsättningen sluta på en bit över 20000kr om du inte åker på någon tull/moms.
Det är ju ca:5000kr/st och här kostar endast fälgen ca:6000kr/st.

Mvh
Per
Det var jag som skrev fel. Om jag kør 100 km/t efter mätaren, då visar GPS'en ~95 så jag tror at det kommar funka med 35-profilen.

Stemmer bra med prisen. Ingen tull/mons från Tyskland (EU du vet :D ) Men då har jag et extra sats med däck, som jag kan sälja. Så det bliver lite billigare. 8) I Danmark kostar en fälg ochså 6000, men då är det danska kronor. :evil: Alt är så himla dyrt til Volvo här i Danmark. Har flere gånger åkt til Göteborg efter delar til bilen. Det lönnar sig. :D

Mvh,
Kristian
Okej, då ska det fungera med 35 profilen. Blir nog bra detta. En bild när dom sitter på kommer det väl?

Mvh
Per
Autotech kan fixa djävligt billiga kvalitetsdäck...
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]