Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Startar en tråd i förebyggande syfte. Håller på och slutförhandlar om en garageplats och då ska det banne mig byggas Amazon är det tänkt. Har förhalat det länge nu.

Har ju en Amazon som är den första bilen jag köpte och som jag började renovera när jag köpte den hösten -99 av morfar när han pga sjukdom inte kunde hålla på med bilarna och började sälja av sin samling äldre vovlo's. Jag köpte denna Amazon, men ångrar än idag och kommer att göra för all framtid att jag inte bet ihop och köpte P1800:an istället som han hade.

Bild

Sitter dekaler kvar från tiden när denna Amazon gick i trakterna av Umeå. Faktum var att den var en bruksbil ända fram till att jag köpte den.

Bild

Att den gick som bruksbil har gjort att den utrustats med B20 och överväxel när original B18 skar pga läckande motorvärmare. Den motorn och original 3-pet med osynkad 1:a finns kvar. Morfars fru (inte mormor) hade den och åkte till och från jobbet i stan.

Bild

Fronten plockades av 99/00 och jag började skrapa underredsmassa och morfars hemmablandade underredsbehandling som bestog och tjära, linolja har jag för mig och någon restprodukt från ett pappersverk som skulle penslas på och sedan skulle man köra på grusväg så blandningen kunde suga åt sig grus och torka och för att gruset skull tjäna som slitskydd..? Funkade dock sisådär kan man väl säga.

Bild

Maskinrummet. Inte så mycket att orda om, en skapligt nyrenoverad B20 som spann som en katt sist den gick i alla fall. Men det är många år sedan nu. Får väl se hur det blir vid uppstart.

Bild

Långspak ska man ha i en Amazon :D Lite speciellt att vänja sig vid att växla med när man är van vid moderna bilar :D

Bild

Bandspelar kommer att försvinna i et senare skede till förmån för någonting nyare. Lär aldrig bli något större stereobygge i denna, men något bättre än nuvarande ska i alla fall i.

Bild

Högtalarna bak om dem extra bromsljusen ska bort i ett senare skede.

Bild

Även nackstöden från Saab V4 ska bort, även dem monterade pga bruksvärdet nån gång i tiden.

Bild

Förutom en hel del rost som ska bort så ska även denna bula bland annat tas bort. Bland det sista morfar gjorde innan han sålde den var att backa på stativet på traktorn :(

Planen är att den ska rostlagas och fixas till mekaniskt samt lackas om. Den kommer bli vit igen, men inte pärlvit som den är nu. Kommer inte bli några större utseendemässiga ändringar, inga breddningar eller sånt. Ett par saker ska rensas. Sänkning och schyssta fälgar. Liten lagom stereo så man kan poppa lite Kim Wilde eller så finns med i planeringen. Finns planerpå vassare maskin och omsydd inredning också, men får väl se. Målet är att bygga en frän vit Amazon, som jag vill ha den :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Brainy skrev:Har några kompisar som skaffat mekgarage på Brynäs, är det intressant så kan jag höra mig för om de fortfarande har någon plats kvar.
Förhoppningsvis så ska jag få en nyckel till nästa helg. Så platsen är ju i princip klar, men vi har inte skakat hand på det än bara. Ska hyra in mig hos en jag delat garage med förr så det ska mycket till om det ska gå i stöpet, men tack ändå :)
Brainy skrev:Amazonbyggen är alltid trevliga, kusin håller på med ett sen några år tillbaka.
Ja, dem är ju det. Och jag har ju mentalt planerat mitt bygge länge. Största bekymret rent utseendemässigt är vilka fälgar jag ska ha. Finns ju tankar om att försöka ha den körklar till CCW men det återstår att se, men helst klart lär semestern vara "räddad" :D Jaså? där ser man :)
Senast redigerad av 1 Marlboroman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Brainy skrev:Vad är din definition för vass maskin i denna? Vass maskin för dig brukar vara lite mer effekt än vass maskin för mig ;)
Siktar väl på 180-200hk. Visst kan man ta ut mer ur en B20, men det blir helt andra pengar och så blir karaktären på motor icke önskvärd på gatan. Och med 180hk så hamnar jag på runt samma vikt / effektförhållande som en original 850 Turbo och med 200hk så kan man jämföra sig mot en normalsliten steg 1-3 850T.
Användarvisningsbild
av päpplet
Äntligen någon som visar upp en riktig bil :D Är det en favorit när det satt en 3 växlad låda i den? Men då skulle det inte vara krom runt fönstren, bara ett solskydd, inga dörrfickor, osv.

Jag har en gul 65a själv som jag hållit på med i 10 år nu men den har inte haft turen att bli undanställd inomhus innan jag fick tag på den så den höll på att rosta av :(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Har inte haft möjlighet att flytta amazonen till nya garaget än. Men å andra sidan så börjar inte min semester förrens i slutet nästa vecka, och det är då jag har planerat att köra igång på riktigt. Har varit och investerar i lite plåt för att börja kunna svetsa upp framänden, skärmkanterna bak samt en gummilist till bagageluckan.

Bild

Höll på och snokade runt i den litteratur kring Amazon jag har för att bringa klarhet i en diskussion. Då öppnar jag en rephandbok och finner denna hälsning från morfar som han skrev en av dem sista gångerna jag träffade honom innan han förlorade kampen mot cancern 2001. Han påverkade mitt intresse för bilar mycket och var bland annat den som lärde mig att köra bil. Fick öva i hans röda duett epa, men dem andra bilarna i samlingen fick jag inte prova, förutom amazonen jag sedemera köpte. Har inte riktigt bestämt hur än, men på något vis kommer bilen när den är klar tillägnas hans minne.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

.. Jag tänker ändå att byggnader[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd di[…]

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte l&ari[…]

https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-top[…]