Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Bränslefiltret är inte dyrt (ca 200) och bör gå snabbt att byta för en mekaniker så testa gärna det.
Googlar intervall på allt mellan 5 och 10 och 16 tusen mil, hittar inget tillförlitligt. ...På min C70 var det visst 16 800 km hitta jag nu i manualen, en rätt stor burk. ...Så om det gjordes vid 16 på din är det ju relativt halvnytt/halvgammalt... Men det kan kännas bra att ha det bytt.

(hitta detta ifall du gör det själv: om man ska göra nåt ingrepp på bränslesystemet så ska man först avlasta det. det gör man genom att man tar bort säkringen till bränslepumpen och startar motorn och kör tills den stannar. då är det inget tryck i systemet längre.)
av S80Frälst
semmelman skrev:Bränslefiltret är inte dyrt (ca 200) och bör gå snabbt att byta för en mekaniker så testa gärna det.
Googlar intervall på allt mellan 5 och 10 och 16 tusen mil, hittar inget tillförlitligt. ...På min C70 var det visst 16 800 km hitta jag nu i manualen, en rätt stor burk. ...Så om det gjordes vid 16 på din är det ju relativt halvnytt/halvgammalt... Men det kan kännas bra att ha det bytt.

(hitta detta ifall du gör det själv: om man ska göra nåt ingrepp på bränslesystemet så ska man först avlasta det. det gör man genom att man tar bort säkringen till bränslepumpen och startar motorn och kör tills den stannar. då är det inget tryck i systemet längre.)
Ok. får ta och köra några mil till, och se om det fortfarande hackar någon enstaka gång eller om det fortsätter eller blir värre.

Jättesnällt utav dig, att leta fram hur man ska göra när man gör ett ingrepp på bränslesystemet. Kan vara bra att veta. Men är det inte farligt för bilen/motorn att göra så. Är inte detta lika farligt/dåligt som att få bensinslut och iom detta att det kommer in luft i systemet ?..
av semmelman
Det är nog inget farligt, bara att bränslepumpen sen tar nån sekund extra på sig att pumpa fram ny soppa antar jag. Förmodligen gör proffsen så oxå för att slippa bli nerstänkta.

Men sen finns säkert hundra orsaker till hackande gång, i en annan tråd jag nyss läst här fixa han det med lite 5-56 på lambdasondens kontakt tror jag det var. Nej sorry, lmm, luftmassemätaren antar jag han menar?
av S80Frälst
hehe... det var ju enkelt att åtgärda. Så länge man vet var felet är förvisso:)

Tack för alla råd semmelman, Du var mig en hjälpsam kille ...och alla ni andra som svarat förstås ;)

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]