Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Fan va less jag blir.. seriöst.. Jag har inte nämnt något om likvärdig/bättre/sämre KVALITET, jag skrev att de håller i samma premium klass.. Vilket vare sig alla dessa bmw o mercedes fantaster vill eller ej, så klassas dessa bilar i premium segmentet... PUNKT!

Ibland kan det vara finare och åka en bil som är väldigt dyr, och som de inte finns så många av... Lite av en "eye-chatcher". I Turkiet så är volvo rätt ovanlig. Det finns inte många nya volvo bilar, då det håller samma prisbild som en ny bmw eller mercedes. Och de som köper volvon där nere, är verkligen intresserade av bilen, samt vill åka ngt annat än de flesta som åker premium. Då är man nog rätt nöjd om det inte finns så många utav modellen. En volvo i Sverige motsvarar en Renault där nere, för oss väldigt vanligt med volvo, där nere, jävligt premium vill jag påstå.. Så lite är hur man ser på saker o ting. Kände en kille nere i Tyskland som åkte en 530d kombi -08- , han var helt såld på min 2.5T V70 -08-, skulle verkligen byta till en.. Troligtvis fenomenet med "en ovanlig bil"...

Jag tar inte åt mig som vissa uppenbarligen gör så fort volvo ska jämföras med bmw eller mercedes, smaken som baken...

glad midsommar.. hoppas andra halvan av året nu blir utan en massa förbannade jämförelser mellan bmw/merca o volvo.. :)))
Nä nu har ju Volvo sänkt priserna så nu kan vi ju jämföra med de nya konkurrenterna Citroën, Toyota...:)

Visst är det som du skriver om olika marknader och att det är kul och premium om bilen är ovanlig. En Jaguar XF lär ju aldrig vinna något test men är ändå 10 ggr roligare att ha än en A6/525d/E280 CDI. Och en bra bil. Samma sak med Volvo på andra marknader. Sen är ju Volvo rätt robusta bilar i längden. Tittar man på taxibilar som gått 40 000 mil i Stockholm så är Volvo ofta i väl så bra skick som Audi o BMW o definitivt bättre än Passat. Men sämre än Merca. Men detta kanske håller på att ändra sig. Har iaf noterat då jag periodvis åker mycket taxi att XC70II och V70II med kring 40 000 mil känns riktigt fräscha. Även om de som nya inte når premiumtysknivån.
PH
Bitez skrev:Fan va less jag blir.. seriöst.. Jag har inte nämnt något om likvärdig/bättre/sämre KVALITET, jag skrev att de håller i samma premium klass.. Vilket vare sig alla dessa bmw o mercedes fantaster vill eller ej, så klassas dessa bilar i premium segmentet... PUNKT!

Ibland kan det vara finare och åka en bil som är väldigt dyr, och som de inte finns så många av... Lite av en "eye-chatcher". I Turkiet så är volvo rätt ovanlig. Det finns inte många nya volvo bilar, då det håller samma prisbild som en ny bmw eller mercedes. Och de som köper volvon där nere, är verkligen intresserade av bilen, samt vill åka ngt annat än de flesta som åker premium. Då är man nog rätt nöjd om det inte finns så många utav modellen. En volvo i Sverige motsvarar en Renault där nere, för oss väldigt vanligt med volvo, där nere, jävligt premium vill jag påstå.. Så lite är hur man ser på saker o ting. Kände en kille nere i Tyskland som åkte en 530d kombi -08- , han var helt såld på min 2.5T V70 -08-, skulle verkligen byta till en.. Troligtvis fenomenet med "en ovanlig bil"...

Jag tar inte åt mig som vissa uppenbarligen gör så fort volvo ska jämföras med bmw eller mercedes, smaken som baken...

glad midsommar.. hoppas andra halvan av året nu blir utan en massa förbannade jämförelser mellan bmw/merca o volvo.. :)))
Glad midsommar till dej också...passa på under semestern att titta runt lite hos BMW och MB försäljningställena och fundera över om Volvo V70 är jämförbar med motsvarande modeller hos dessa säljställen.
Jag har åkt myckat av andra märken och arbetat ner i dessa länder du nämner, men jag kan lova dej att det är inte många som anser att Volvo är jämnställd med exv BMW eller MB.
Men du får tro och tycka vad du vill bara du är lycklig, även tycka att din Volvo är "Top of the line" i premiumsegmentet, men du delar inte den uppfattningen ens med nuvarande Volvoledningen.

Jag håller också med att man inte skall fortsätta att jämföra med BMW och MB utan göra det med exv Passat, Citroën och Toyota som spelar i samma prisklass. :-)-)
Steff 99 skrev:..passa på under semestern att titta runt lite hos BMW och MB försäljningställena....
Jag gjorde detta och insåg att om jag köpte en BMW, Mercedes eller Audi här i staden så måste ju minst 150.000 av bilpriset gå till det färgmatchade italienska kaklet på golvet i bilhallen och allt guld och glas som man inrett deras superexlusiva flashiga lokaler med. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det var verkligen skillnad på premium där, hur mycket jag sedan märker ute på vägen vet jag inte ?:-/
av NiKeMaN
perhall skrev:Nä nu har ju Volvo sänkt priserna så nu kan vi ju jämföra med de nya konkurrenterna Citroën, Toyota...:)

Visst är det som du skriver om olika marknader och att det är kul och premium om bilen är ovanlig. En Jaguar XF lär ju aldrig vinna något test men är ändå 10 ggr roligare att ha än en A6/525d/E280 CDI. Och en bra bil. Samma sak med Volvo på andra marknader. Sen är ju Volvo rätt robusta bilar i längden. Tittar man på taxibilar som gått 40 000 mil i Stockholm så är Volvo ofta i väl så bra skick som Audi o BMW o definitivt bättre än Passat. Men sämre än Merca. Men detta kanske håller på att ändra sig. Har iaf noterat då jag periodvis åker mycket taxi att XC70II och V70II med kring 40 000 mil känns riktigt fräscha. Även om de som nya inte når premiumtysknivån.
PH
Jodå visst håller en V70 skaplig kvalitet efter ca 40 000 mil.
Jag själv har nyligen sålt en V70 2.4d -07 som jag kört som taxi sedan den togs ut ny okt 20006.
Under dessa år råkade jag ut för:
*Handbroms-backs-ras vid 12000 mil (fick byta hela hjulnavet, bromssköldar, osv osv)
*Automatlåderas vid 16000 mil
*8 st hjullager byttes under bilens livstid
*Ett större gäng leder i framvagnen
*Vattenpumpen skar vid 31000 mil, och gjorde så att kamremmen kuggade över och förstörde toppen. Kostade mig ca 46000.- att laga!!
*Byte av kylare ca 25000 mil
*Fick byta AC-kylare efter ca 35000 mil
*Byte av diverse spjäll i motorrummet

Plus all "vanlig" service.
Ska även tillägga att bilen var fräsch nu när den såldes, dock väldigt skramlig inuti i plastdelar osv.

Vet inte om det är normalt med så många dyrare reparationer som jag råkat ut för - och jag vet inte vad en Passat, BMW, Merca eller någon annan bil hade kostat under dessa 43000 mil heller. Så jag säger inte att någon är bättre än den andra. Bara konstaterar att det var dyra år att äga den kärran :)
av Bitez
Steff 99 skrev:
Bitez skrev:Fan va less jag blir.. seriöst.. Jag har inte nämnt något om likvärdig/bättre/sämre KVALITET, jag skrev att de håller i samma premium klass.. Vilket vare sig alla dessa bmw o mercedes fantaster vill eller ej, så klassas dessa bilar i premium segmentet... PUNKT!

Glad midsommar till dej också...passa på under semestern att titta runt lite hos BMW och MB försäljningställena och fundera över om Volvo V70 är jämförbar med motsvarande modeller hos dessa säljställen.
Jag har åkt myckat av andra märken och arbetat ner i dessa länder du nämner, men jag kan lova dej att det är inte många som anser att Volvo är jämnställd med exv BMW eller MB.
Men du får tro och tycka vad du vill bara du är lycklig, även tycka att din Volvo är "Top of the line" i premiumsegmentet, men du delar inte den uppfattningen ens med nuvarande Volvoledningen.

Jag håller också med att man inte skall fortsätta att jämföra med BMW och MB utan göra det med exv Passat, Citroën och Toyota som spelar i samma prisklass. :-)-)
Ja... vad ska jag säga.. du e rolig du :))))) du känner säkert till marknaden och dess köpare bättre än vad jag gör.. du har säkerligen en drös med släktingar där också då ämnet ofta dyker upp, plus att du är säkerligen där nere c.a 5-6v varje sommar, och du surfar säkerligen i olika turkiska bil forum, jag utgår ju från att du som är så kunnig om just i ex. Turkiet jag nämnde, så kan du ju säkerligen språket också flytande... Det va inte meningen med o trampa dig på tårna inom ditt expertis område...

Volvo är ett fett premium märke där nere, det kostar lika mycket som en bmw eller mercedes i snarlik utförande, är ganska ovanlig, då den kostar mer än den smakar (tycker jag i.af), de som är riktigt snuskigt bemedlade föredrar rätt ofta Volvo bilar för de sticker ut. Jag upprepar återigen att jag har aldrig skrivit att volvo håller samma "kvalité" som en tysk... För övrigt så tycker jag, att min volvo går bättre än en 520d.. Om det är ok för dig Steff99 att jag tycker så, så kanske vi kan lämna ämnet jämförelse. Jag undrar verkligen varför du inte köper en bmw... Du måste ju må riktigt dåligt över din bil. du kan ju gå ner ngr år för att köpa en tysk för samma peng som du lagt ner på din volvo. Det känns som att du kommer må mycket bättre om du öppnar konto på bmw forumet där du kan lovorda ALLT som har med märket o göra :))))

Lite motströmms och skriva om hur fantastiska de bilar är och hur mycket de är bättre än en volvo i ett volvo forum :)))

Lycka till :)

/nöjd volvo ägare
av Bitez
(ps: jag har aldrig hävdat att volvo- eller min bil är en "top of line" bil)
Min granne sålde sin AUDI A4 för att han var trött på tysk sk premiumkvalitet. Hans bil stod mer på verkstad än hemma och han blev så förbannad att han bytte till en Kia. Jag säger inte att volvo har världens bästa kvalitet men vi ärför negativa i mina ögon. Min bror kör BMW 320 och tycker ineriören är smäck. Även ventilation och ett antal andra saker. Bytte nu till Audi. Hursomhelst - syftet med inlägget var att visa att när vi kommer utanför Sverige så upplevs Volvo som något riktigt bra och underökningen bestod somsagt av mer
än 40 frågor så den får nog betraktas som ganska seriös.
Bitez skrev: Jag undrar verkligen varför du inte köper en bmw... Du måste ju må riktigt dåligt över din bil. du kan ju gå ner ngr år för att köpa en tysk för samma peng som du lagt ner på din volvo. Det känns som att du kommer må mycket bättre om du öppnar konto på bmw forumet där du kan lovorda ALLT som har med märket o göra :))))

/nöjd volvo ägare
Du må vara hur enögd som helst i ditt tyckande, men du kan väl visa var jag har skrivit att jag inte trivs med min XC60, MEN jag vill göra klart att jag inte är av den uppfattningen bara för att jag har en VOLVO. Så finns det andra märken som är och upplevs vara bättre.
Det är det jag skriver, Jag är mycket nöjd med min Volvo, MEN hade det varit en BMW så hade jag haft högre krav på vissa saker som jag accepterar nu, eftersom priset är lägre och därmed så är jag nöjd med den kvalite jag fått för det priset.
Men tyvärr så finns det alltid några som inte kan se över kanten(fotbollsfans är ytterligaren en kategori som bara se sitt eget lag)...men det får man också acceptera likväl som att det finns bättre bilar än Volvo.
av Bitez
Jag skrev ett ganska långt svar till dig steff99, blev förbannat, skickade, kom på att det var onödigt o diskutera, och lägga ner mera energi på ämnet, tog bort mitt inlägg, och om det ska få dig att sluta plöja i ämnet,

SÅ HÅLLER JAG MED DIG, DU HAR SÅ RÄTT, ABSOLUT, KLOCKRENA KOMMENTARER....

adjö!

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]