Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Variosboy skrev:Syrran hade inne sin V70N D5 -06 på service för en dryg vecka sen, då påtalade dom att virvelspjället var trasigt och att det skulle kosta 8000:- att byta.
Svågern kollade då lite här på forumet och nätet i allmänhet och kunde komma fram till att det var nån plastbit dom var trasig, så han beställde en sån och nu funkar bilen som den ska..

Ska tilläggas att plastbiten kostade 7(!!!!!!!!) kronor!
Fy Fan Morgan 7 spänn, det får man ju en hel halvliter Disel för
"Riktiga MÄN doftar disel" :wink: :D :D
Trevlig Midsommar föresten M V
Per G
av perhall
Den gamla myten om problemfria dieslar stämmer ju inte riktigt längre. Volvo och Merca tillhör ändå de mest problemfria dieslarna. Mycket värre med många andra märken typ BMW, Ford, m fl. Men tyvärr så är nog dagarna med problemfria bensinbilar slut. Turbo, kompressor, direktinsprutning, s/s och 1 000 andra grejer... den längsta tråden på bmw-treff.de handlar om problem med DI-bensinmotorer. För tre år sen var det nästan bara dieselmotorer uppe där, nu är det mycket bensin också och bara de senaste årsmodellerna nästan. Misstänker att T4 m fl inte är så robusta och hållbara som 2,5T...
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Hmm, ska kanske inte kasta bort min 854 Turbo, som gått 46000 mil utan att röra i motorn än så länge. Någon givare, bara.
av NiKeMaN
perhall skrev:Den gamla myten om problemfria dieslar stämmer ju inte riktigt längre. Volvo och Merca tillhör ändå de mest problemfria dieslarna. Mycket värre med många andra märken typ BMW...
Vad baserar du detta uttalande på?
av oldtimersmc
Desmodue skrev:
oldtimersmc skrev: Om årsskatten överstiger 4000Kr så delas det upp på 4 tillfällen (en gång i kvartalet)

Ps det är många som anser att en kvart är 20 min :lol: därav skrönan om att det är 3 ggr/år :wink:
Nej det är en gång per tertial, jag rinde transportstyrelsen i går och kollade.
1 664 per gång för min 2.4D aut, jag har inbetalningsavin framför mig.
Många tror att bara för att det heter kvart betyder det att det är fyra månader :wink:
*LoL* Där var man felinformerad... :D :D :D
av oldtimersmc
hollan skrev:halv skröna detta drabbade 06or och tidiga 07or och alla var i prinsip taxi och många mil
Min svågers son har en D5 2007 9000mil fick totalhaveri = toppsallad...
Fick höra det i dag :twisted:
av perhall
NiKeMaN skrev:
perhall skrev:Den gamla myten om problemfria dieslar stämmer ju inte riktigt längre. Volvo och Merca tillhör ändå de mest problemfria dieslarna. Mycket värre med många andra märken typ BMW...
Statistik från maskinskadeförsäkringar
Rapporter från tyska Dekra
Begagnattester
Diskussioner på nätforum
PH
av NiKeMaN
perhall skrev:
NiKeMaN skrev:
Statistik från maskinskadeförsäkringar
Rapporter från tyska Dekra
Begagnattester
Diskussioner på nätforum
PH
Lustigt för på http://www.maengelreport.com/index.php?id=12&L=1 som drivs av Dekra så är Volvo och Mercedes mer problembilar än både A6 och 5'er.....
av Ylli26
Hej jag har inskaffat mig en volvo V70, jag tycker att den är ganska törstig, körde från sthlm till jönköping på ca 8,5l/100km? Det sitter 19" på den. då kör jag ca 125km/h med farthållare? Är det mycket eller är det bara jag som tycker det?

Tacksam för svar
av NiKeMaN
Ylli26 skrev:Hej jag har inskaffat mig en volvo V70, jag tycker att den är ganska törstig, körde från sthlm till jönköping på ca 8,5l/100km? Det sitter 19" på den. då kör jag ca 125km/h med farthållare? Är det mycket eller är det bara jag som tycker det?

Tacksam för svar
Om du har en Automat så är det en ganska normal bränsleförbrukning. Räkna med att landa runt dom siffrorna. Det gjorde jag med min 2.4d Aut -07.

Min S80N D5 Aut ligger dock på exakt 0.8 liter per mil snittat på ca 550 mil.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]