NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larpan
Nu har det hänt igen, 3:e gången på 1,5 år.
Vid körning i vått väder har jag kört ner i vattenfyllt hål och det hamnar en sten innanför bromsskivan och det gnisslar och tjuter.
Jag har en V50 -06 och har kört bil i 40 år och har aldrig haft sådana här problem tidigare.
Någon med liknande erfarenheter?
av mickejohan
Det har hänt mig ett flertal gånger, både på min nuvarande V50 MY10 och på min förra V50 MY05.
Har aldrig hänt på någon annan bil tidigare.
av Silkemannen
Tydligen väldigt vanligt. Har råkat ut för det ett flertal gånger senaste åren. Typ 3-4 gånger bara i vår...
av LasseRe
Det har hänt mig två gånger på 2,5 år. Läste här på forumet att man skulle backa långsamt. Gjorde det och småstenarna försvann med en gång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Råkade ut för det härom veckan för första gången under de två år jag ägt bilen. Trodde först att det var något allvarligt. BIlia Nordstan/Göteborg var schyssta nog att fixa det på stående fot. Tror de tog 200 spänn.
av 777
Har hänt 3-4 gånger sedan januari. Mycket irriterande, låter som en skrothög som kommer rullande på vägen, lite pinsamt... :oops: Bör tilläggas att jag har ~1,5 km icke asfalterad väg sista biten till huset. Har aldrig råkat ut för det med någon annan bil dock. V50 2008
av Bus2Drive
Detta fenomen hände mig idag, jag stannade bara bilen och backade bara lite grann och sen var ljudet borta, antagligen stenarna också.
Användarvisningsbild
av opA
Har 2 km grusväg till jobbet och detta händer ungefär 4-5 gånger om året.
( Även fast man nu för tiden aldrig åker bil längre.. cyklat dom senaste 5 veckorna till jobbet 8) )

Problemet är lätt att lösa själv utan att åka till verkstan:

Lägg i backen, backa raskt.. lägg i 1:an och gör om igen och vipps så har stenen hoppat ur. Fortsätter de låta - Gör om igen ! :)
av jaxelsson
Har också haft lite strul vid några tillfällen, för mig löste de sig genom att, i mitt fall med hjälp av skruvmejsel banka till skölden lite lätt bakom fälgen så löste det sig galant.. :wink:
av Silkemannen
Brukar också få göra som jaxelsson; Banka till lite med en skruvmejsel på bromsskölden. Brukar inte hjälpa att backa för att få småstenarna att lossna...
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]