Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blastur
Hej,

Köpte en Volvo 240 -82 som gått ca 15k mil. Innan mig har bilen bara haft en annan ägare och den har stått i kallgarage nästan hela tiden. Tyvärr saknas service logg, så jag vet inte till vilken grad bilen servats under sina 29 år.

Jag har nu kört bilen i ca 1 år och har sen dess försökt hålla den i trim: ny motorolja, oljefilter, bromsolja (på verkstad), luftfilter, fördelarlock, rotor och tändkablar. Jag har även (med hjälp från er här på forumet, tack!) bytt överväxelrelä och gjort andra små tweaks. Just nu fungerar bilen helt underbart bra och det är givetvis något jag vill att den skall fortsätta göra i framtiden!

Jag har inget emot att meka själv och vill helst undvika dyra verkstadsbesök, men vill ändå ha alla tips på hur man bäst servar och underhåller sin bil för att maximera livslängd. Jag har hittat en hel del info på Volvos gör-det-själv-hemsida http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx, men det lär finnas mer 240-specfika tips och "vanliga" fel som man kan åtgärda!

Är det rekommenderat att lämna in den för vanlig "service" eller är det bortkastade pengar? Jag har läst så många skräckhistorier om folk som fått tillbaks sina bilar efter rutinservice med fler fel än innan. Då gör jag det hellre själv i lugn och ro!

Särskilt intresserad är jag av den typ av service som, om den uteblir, orsakar väldigt väldigt dyra reparationer. Typ motorhaveri :)

Tack på förhand!
En viktig åtgärd, framförallt om du saknar "loggbok" för bilen, är att byta kamrem och spännrulle. När du gör det så skriv upp mätarställningen och förvara den uppgiften samt låt den följa med bilen om du t.ex. skulle sälja den.
Kamremmen skall normalt bytas var 8000 mil.
Det skadar inte heller att byta ut kylarvätskan, men det gör du till vintern.

Det kan knappast vara "bortkastade pengar" att lämna in en bil till en vederhäftig verkstad. Men det är ju samtidigt en budgetfråga. Vill du betala för att någon gör något som du med en bra instruktionsbok, klarar själv. Vi förutsätter att man har lokaler och verktygsresurser som krävs i det aktuella fallet. Saknar man sådana förutsättningar, så är ju en bra verkstad ett hållbart alternativ.
Man kan väl säga så här om verkstäder (inte märkesauktoriserade stora verkstäder) att om man hittar en liten verkstad och ägaren/personalen verkar sympatiska, så kan man göra sig bekant med dom och återkomma med sina jobb. Det brukar ofta bli ett bra utbyte av sådant.
Kan inte annat än hålla med rådlös!

I övrigt:

kamrem+rulle
Olja+filter
EV växellådsolja
Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock ( mkt bra att ha fräscht )
Kylarvätskan
Har du förgasare, kolla förgasaroljan, ev fyll på
Byt eventuellt bensinfilter
Luftfilter

Så värst mycket annat kommer jag inte på nu, men det är sådant som kan vara bra att ha fräscht om man vill ha bilen i topptrim ;)
Tack för svaren! Kan någon rekommendera en verkstad i Skåne, nära Lund?

Jag såg att Bilia har "Volvo Nice Price", 1500 kr för en rutinservice och med möjlighet att göra kamremsbyte som tillval. Det kanske är det bästa alternativet för mig, då jag aldrig bytt kamrem själv och saknar både garage och exotiska verktyg,,
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]