Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
Vet ej om det hjälper med olivolja..
Om listerna ser torra och matt ut..
Testa med olivolja..
Då ska listerna vara torra.. testa litet och smörja in.. om ni ser något skillnad..
Hade massa med vax rester på min fd S60.. det gick bra.. om det e nu samma lister ni menar..

Lägg dock gärna upp bild.. hur det ser ut..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ditec behandlad. Tror du att de aldrig öppnar dörrarna när de behandlar bilen. Klart de fixar runt dörrkarmarna också

Man hittar ju rester av deras medel överallt, varför inte på listerna också.

Fick tillbaka min från ditec och jag tycket det var beläggning både här och där. Krävs flera tvättar och rengöring innan min är som vanligt igen.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag har fått likadant med gråvit beläggning på kanter och lister. Detta har kommit efter jag lackskyddsbehandlade min bil för någon dag sedan. Det syntes inte först, utan killen hade torkat av bilen ordentligt innan jag fick den. Nu efter allt regn så ser jag att det ligger mkt beläggning på lister (lister på bl a cabtak) och kanter (motorhuv mm). Detta har jag inte märkt innan sen bilen var ny utan detta har garanterat kommit efter lackskyddsbehandlingen.
Ditec behandlad. Tror du att de aldrig öppnar dörrarna när de behandlar bilen. Klart de fixar runt dörrkarmarna också

Fick tillbaka min från ditec och jag tycket det var beläggning både här och där. Krävs flera tvättar och rengöring innan min är som vanligt igen.

Kan börja med att säga att den som gjort Ditecbehandlingen på min v 60 varit väldigt noggrann och absolut inte fått medel "både här och där". Det syns i princip inga rester efter behandlingen någonstans vilket det har gjort på mina tidigare biler som Ditecbehandlats på andra ställen.

Sen blir jag lite fundersam på varför du är så tvärsäker på att det är Ditecbehandligen som är boven? Hur förklarar du då beläggningen på listerna som övriga skrivit om i forumet och som EJ lackbehandlat sina bilar? Det får ju mig att tänka åt annat håll i alla fall. Jag finner det också konstigt att beläggningen skulle uppkomma först ca 2,5 månader efter Ditecbehandligen. Ni som gjort lackbehandling pratar ju om att ni sett detta redan när ni fått tillbaka bilen så jag misstänker att vi inte pratar om samma sak då jag också minns hur min audi såg ut efter en mycket "slarvigt" utför Ditecbehandling.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag var inte alls tvärsäker. Detta var bara en möjlighet......

Tyckte inte du skulle stryka den från misstänktya anlednigar direkt bara.

Ditec strök på mina lister med någon medel som var svart och fint när jag hämatde bilen, sen blev de gråa av medlet efter några veckor,

Även den svarta plasten ser ut som skit nu av ditectbehandlingen efter några veckor, när jag hämta bilen var dock all svart plast nedtill på bilen kolsvart.

Fan.... Ditec har fått min bils plast/gummi att åldras som det solblekts 10 år på bara några veckor. Ser rent fördjävligt ut nu ??:-/
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]