- tor 23 jun 2011, 06:54

Henry_Fågeljazz skrev:Hjulen är med stor sannolikhet boven i dramat. Antingen att fälgen inte centrerar eller har någon annan defekt. Kan även vara däcken så klart. Jag tycker det är mycket dåligt att inte säljaren av hjulen köper tillbaka.Tack för info och råden... tänkte ta allmänna reklamationsnämnden som sista utväg.. försöker lösa det med Däckgrossen som skulle ringa mig igår, får väl ringa upp dem själv idag
Tyvärr är risken för dessa problem större med fälgar som inte är gjorda för navet.
Denna typ av vibrationer är ju mycket irriterande så jag tycker du ska pressa försäljaren hårdare.
Lägger man så mycket pengar på en produkt ska det fungera.
Kan allmänna reklamationsnämnden vara något? Eller kommunens konsumentvägledning. Dessa instanser brukar kunna få fart på vissa firmor!
Däckets profil borde inte påverka.
Lycka till!
Hälsar
Henry

ortus skrev:Som någon nämnt här, det är förmodligen däcken.Hade han också Kumho däck? Första gången jag köper lågpris däck till min Volvo och får detta problem (om det nu beror på däcken). Tackar
Hade en polare som idag hämtade sin bil från verkstadsbesök nr. 5 denna månade för exakt samma problem. Man har nu konstaterat att han måste köpa fyra nya däck.
(Snygg bil för övrigt :))

Racetwin2 skrev:Ja, har du otur så är det själva rundheten på fälgen som inte är inom toleranserna och då finns det ingen balansering i världen som hjälper. Det kan se bra ut i balanseringsmaskinen rent viktmässigt men sedan när du inte rullar hjulet fritt i luften kommer du ändå få skakningar.Det är just detta jag är rädd för, det är precis som du säger att vibrationer uppkommer i vissa hastigheter och inte alltid stärks med hastigheten.
Att det kommer och går är inte konstigt då vibrationerna i vissa varvtal hamnar i samma frekvens som hjulets/upphängningens egenfrekvens. Då förstärks vibrationerna för att sedan avta igen när du ökar farten ytterligare.