Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
dom enda som klagar o tycker att visko är dåligt, brukar vara dom som aldrig kört en sån bil, utan läst o ört för mycke.
Visko är ett bra system!

viskon frihjular baklänges, så man kan i prinsip ha traktordäck fram & gokarthjul bak, uten att bränna viskon, men tvärtom är inte bra, därför bör man hålla hyfsad koll & byta så man har samma fabrikat på alla 4:a
att det skiljer 3-4mm i mönster djup gör inget (det har dom ju dementerat, efter att först skrämt upp alla)

viskon är INTE seg på att koppla i, då den är i permanent!
därimot så ökar momentet suksesivt, vart efter oljan blir varmare, så om man kört fast så ska man bara hålla jämn gas o vänta. (det är alltså en annan körstil vid fastkörning) men vid lansvägs körning har du tillräckligt med moment, för att få en stabil gång.
genom att systemet är "olje" drivet så är det ingen som låser bakhjulen = bakhjulen kommer aldrig att snurra lika fort som framhjulen om du körtfast, eller på annat sätt provoserar bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Visko systemet är ett välkänt system som i många år andvänds av många olika bilfabrikörer, utan att fått det minsta kretik! (annat är det när det hamnar i en volvo, eller rättare sagt när man tar frem ett bättre system, så ska tygligen det gammla klassa som värdelöst? varför?)

är en Firrari F40 värdelös & borde skrotas, bara för att dt finns en F50 ???
Användarvisningsbild
av henka35
Håller med dig CarMan.
Viscosystemet är ett mycket bra system. Jag skulle inte vara rädd att köpa en bil med det systemet.

/Henrik
av sillen
Visco tester har gjort på V70 och visar på att den är inte lika bra som Haldex på det som den är gjord för. Den har för dåligt driv på alla hjulen när du behöver det, absolut inte lika bra som Haldex!!
av sillen
CarMan skrev:Visko systemet är ett välkänt system som i många år andvänds av många olika bilfabrikörer, utan att fått det minsta kretik! (annat är det när det hamnar i en volvo, eller rättare sagt när man tar frem ett bättre system, så ska tygligen det gammla klassa som värdelöst? varför?)

är en Firrari F40 värdelös & borde skrotas, bara för att dt finns en F50 ???
FERRARI har kanske inte samma driv på sina 4X4????
av Frigge
sillen skrev:Visco tester har gjort på V70 och visar på att den är inte lika bra som Haldex på det som den är gjord för. Den har för dåligt driv på alla hjulen när du behöver det, absolut inte lika bra som Haldex!!
Ja, Haldex är ju en vidareutveckling av 4WD för Volvo så självklart är den bättre. Vore den inte det skulle det ju vara o gå tillbaka istället för
framåt i utvecklingen. Det var väl ingen av oss som sa att Visco var bättre än Haldex ??

/Fredrik
av Tony_BRU
Har haft min Visko XC (02:a) sedan 2003, inga som helst problem, bytte däck för första gången i februari i år, då på rekommendation av Volvo verkstaden som servat den hela tiden (första gången de haft några synpunkter på däcken). Bilen har rullat ca 12,000 mil varav 4000 med BSR steg 1 (har manuell låda, kanske inte lika bra ide med en automat). Jag har gjort en (1 st) framvagnsinställning men den berodde på att jag gled in i en kantsten.

Jag kan ärligt säga att XC70:n är den bästa Volvo som jag haft, tänk också på att den var vid denna tidpunkt (ditt objekt 2001) Volvos flaggskepp och man märker att de inte slarvat med kvaliteten lika mycket som på massfabricerade "vanliga" V70 (har haft både V70 o V70N vanliga). Känns nästan som om den fått en extra koll innan den gått iväg från fabriken.

Jag har fått krängningshämmarna bytta gratis 2 ggr, dock börjar det bli lite tajt nu med goodwill tiden på det, men det går alltid att diskutera har jag märkt (glöm inte fikabrödet till mecken, det är oftast de som fixar rabatten och inte kundmottagarna har jag märkt).

Mvh
Tony
Användarvisningsbild
av CarMan
det är lika roligt varjegång det här mad Visco & haldex.
visko kom på 850 & det är istortsett samma grejor fram till haldex kom på XC70

motorjornalisterna tyckte det var ett bra system, ända fram tills V70n XC kom med systemet ??? Då kom dom helt plötsligt på att bakhjulen inte span om man körde upp för en brant gräs slänt, fast framhjulen inte gjorde det & då var systemet helt plötsligt inge bra, enligt jornalisterna & andra som inte har kört bilen.

man påverkas lite väl mycke av media ibland, det gick så långt att Volvo tog fram speciella testplattor som skulle underlätta en demostration & var en tydlig "test" för att visa en kund att bilens sysem funkar. & det gjordes desuteom en tydlig demostrations film som visar systemets sett att arbeta & hur man ska andvända systemet.

---------------------------------
jag har vid ett par tillfällen fått visa kunderna att deras system funkar & då har jag tagit med dom till våran tomma parkering & lagt några åttor i snön., men kunden bredvid & efter det har dom int tvivlat på systemet. Desutom har jag talat om hur man ska andvända det & jag fick i våras ett stort tack av en kund som kört fast, då han med hjälp av den kunskapen av systemet lätt körde loss, efter att ha fasnet på en igensnöad väg.
men detta system är inte ett system som gör bilen till en bergsget, utan du får en stadig & säker bil, som lätt tar dig fram på igensnöade motorvägar & smågator, med eller utan husvagn om så vill. Bilen går mycket stadigare & har bättre fäste i alla sitruationer.

Men du lär inte kunna bestiga en "klättervägg" med den, då får du nog välja en Volvo c 303, eller liknande
Användarvisningsbild
av henka35
Helt rätt CarMan. Och vem har sagt att Haldex-systemet är någon bergsget??? De som är intresserade kan ju läsa Teknikens Värld nr 4 2006. Där testas 8 olika AWD-system.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Honke
henka35 skrev:Helt rätt CarMan. Och vem har sagt att Haldex-systemet är någon bergsget??? De som är intresserade kan ju läsa Teknikens Värld nr 4 2006. Där testas 8 olika AWD-system.

/Henrik
Exakt! Där fick ju volvon (med Haldex) inte alls bra kritik. Nä de här haldex är nog ganska över reklamerat.

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]