Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maccie skrev:@oldtimermc:

Förstår inte alls dina två synpunkter.

Polestaroptimeringen är ju den enda som är godkänd av Volvo själva, görs hos Volvo ÅF och alla garantier gäller.

1. Förstår därför inte vilka som inte skulle "uppskatta" denna åtgärd då den inte föranleder några risker (till skillnad från alla andra "chippningar").

2. Hur fasen skulle optimeringen försvinna vid en service hos ÅF när de själva har installerat den och vet om den? Och om det skulle hända, så är det bara att påpeka det så lägger de nog tillbaka den, ska du se...
Svar 1 Därför att folk anser att om man trimmar så gör man det pga att man vill använda effekten och då så slits ALLA delar mer i bilen och då så är det möjligen inte en lika eftertraktad bil längre i alla kretsar...

Svar 2 Därför att det INTE är volvo som har gjort det (programmet asså) utan Polestar och volvo tankar ner sin programvara från VIDA och det är inte pole... -är inte jag som påstår det utan en anställd på Volvo.
Fast polestartrimmet läggs in av volvo via vida så nu tror jag din volvokontakt är ute och cyklar.

Skulle programmet mot förmodan försvinna så ska du se att dom lägger in det igen.

BSR-mjukvaror och liknande kan däremot försvinna, men det är inte så konstigt eftersom dessa av logisk anledning inte finns i volvos datorer. Detta har bsr löst genom att du har en ppc-box som du bara läser in trimmet med igen.

/Anders
Volvia säger att dom inte höjer premien, jag pratade med Länsförsäkringar tidigare i veckan och fick då väldigt velande svar men fick till sist reda på att inte heller de tar ut någon premiehöjning. Pga velandet så tänker jag skicka ett mail och fråga så jag får det skriftligen tillbaka.
Börje80 skrev:Var och optimerade min bil igår. Jag undrar om det blir någon höjning av försäkringen efter registrering av optimeringen?
Jag skulle då INTE regga just pga försäkring och ev tveksamma eftermarknadskunder..
Brainy skrev:Fast polestartrimmet läggs in av volvo via vida så nu tror jag din volvokontakt är ute och cyklar.

Skulle programmet mot förmodan försvinna så ska du se att dom lägger in det igen.

BSR-mjukvaror och liknande kan däremot försvinna, men det är inte så konstigt eftersom dessa av logisk anledning inte finns i volvos datorer. Detta har bsr löst genom att du har en ppc-box som du bara läser in trimmet med igen.

/Anders
Kan tänka mig att han cyklar ,för så nära till knoget som han har så vore det skam att gå :wink:
Just den killen jobbar med kundmotagning och jag tror inte att han har full koll ( svaret kom efter en förfrågan om "vad tar ni för XXX och sedan proguppdate" svaret blev att "om du har polestar trim så kan den försvinna" (inte det jag frågade om) FUCK tänkte jag där försa han sig allt...
Och av JUST DEN ANLEDNINGEN SÅ BIBRINGAR JAG ER DENNA INFO// Per
av AndS
oldtimersmc skrev:
Börje80 skrev:Var och optimerade min bil igår. Jag undrar om det blir någon höjning av försäkringen efter registrering av optimeringen?
Jag skulle då INTE regga just pga försäkring och ev tveksamma eftermarknadskunder..
Ett: precis som du skrivit senare så snackar din "Volvokontakt" skit, han/hon har inte kompetens att vara kundmottagare.
Två: Det blir ingen förändring på din försäkring, jag kollade innan min blev gjord med LF.
Tre: Att ett inbytespris eller dyligt skulle sjunka är också helt fel, däremot kanske du inte får igen pengarna.
Fyra: Jag vet inte vad besiktningen kollar i detalj men de gör inga avgasmätningar på dieslar utan kopplar in sig och läser av t.ex. felkoder, mm, via serviceuttaget så där skulle man kunna se om bilen är optimerad men inte reg.besiktad. Pratade själv med dem vid min första besiktning nu efter 3år.
AndS skrev:
oldtimersmc skrev:
Ett: precis som du skrivit senare så snackar din "Volvokontakt" skit, han/hon har inte kompetens att vara kundmottagare.
Två: Det blir ingen förändring på din försäkring, jag kollade innan min blev gjord med LF.
Tre: Att ett inbytespris eller dyligt skulle sjunka är också helt fel, däremot kanske du inte får igen pengarna.
Fyra: Jag vet inte vad besiktningen kollar i detalj men de gör inga avgasmätningar på dieslar utan kopplar in sig och läser av t.ex. felkoder, mm, via serviceuttaget så där skulle man kunna se om bilen är optimerad men inte reg.besiktad. Pratade själv med dem vid min första besiktning nu efter 3år.
AndS! Nu så gör du samma fel som kundmottagaren du hoppar mellan tuvorna utan tanke Ett: Km har möjligen inte koll på jut detta men att dissa honom generellt är att ta i.
Två: LF har sin syn men det innebär inte att alla andra bolag har det
Tre: hur det påverkar priset det beror på vem du skall sälja bilen till (jag är en notorisk trimmare men jag vill INTE köpa en trimmad bil) av den enkla anledningen att den helt enkelt har gått mycket hårdare.
Fyra: fick registreringsbesiktiga min 2005;a mustang pga ett nytt avgassystem (950kr)och de ser om du har "optimerat" men bryr sig inte nu så vänta med att regg Om det inte krävs nu.
Men du gör som du vill, jag skulle iaf inte göra det om jag slapp och det gör jag.
Trodde det var klartgjort en gång för alla att det är Volvo som tar fram programvarorna och sen säljs dom under namnet poelstar.
Polestars enda uppgift är att agera varumärke, inget annat.
En polestaruppgradering försvinner inte om man uppdaterar bilens programvaror..
av AndS
oldtimersmc skrev:
oldtimersmc skrev:
AndS! Nu så gör du samma fel som kundmottagaren du hoppar mellan tuvorna utan tanke Ett: Km har möjligen inte koll på jut detta men att dissa honom generellt är att ta i.
Två: LF har sin syn men det innebär inte att alla andra bolag har det
Tre: hur det påverkar priset det beror på vem du skall sälja bilen till (jag är en notorisk trimmare men jag vill INTE köpa en trimmad bil) av den enkla anledningen att den helt enkelt har gått mycket hårdare.
Fyra: fick registreringsbesiktiga min 2005;a mustang pga ett nytt avgassystem (950kr)och de ser om du har "optimerat" men bryr sig inte nu så vänta med att regg Om det inte krävs nu.
Men du gör som du vill, jag skulle iaf inte göra det om jag slapp och det gör jag.
Finns inga tuvor utan endast fakta utifrån egna erfarenheter som inlägg i tråden.
Ett: En kundmottagare på Volvo ska inte stå och gissa, dessutom gissa fel. Vet man inte tar man reda på fakta, han ger fel information som sedan vidareförmedlas t.ex. i denna tråden.
Två: Det är ju bara att ringa ditt bolag och fråga.
Tre: Du väljer ju vem du vill sälja till eller hur? Och som du själv säger "vill inte köpa en trimmad bil", då lär du inte ens få ett bud. Nja, hårdare vet jag inte i mitt fall då jag var ute efter en mjukare gång med mera styrka och är likgiltig för alla 0-100km/h prestanda.
Fyra: jo de bryr sig om det finns finns felkoder. Jag kan bara hänvisa till dieslar då det är vad jag har och att de här inte kollar avgasvärden utan enbart går på koder från bilens system. Vad som gäller för bensinmotorer vet jag inte.
Och jag reg.besiktade bilen direkt efter optimeringen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.