Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John944
Skall man undvika att köpa importbil (855s-97), som är importerad av auktoriserad bilfirma? skiljer sig en tysk från en svensk på någt sätt?
Sen har jag en annan fråga; Jag provkörde en 855 med ECC, vid start luktade det lite som bränd elektronik, har detta med ECC´n att göra...e det ngt som e fel på´n?
av Calle67
Hej

Jag köpte av bilfirma för 4 år sedan, en 855 GLt 95. Blev blåst på AC:n. De hade fyllt på den bara, men det var läckage i evaporatorn och det kostar åtskilliga tusen att fixa så jag har låtit det vara.

I övrigt var min bil med stor säkerhet skruvad, har vid motorrenovering upptäckt rejäla vändkanter i cyllarna. Fått byta ett och annat, men den går rä'tt bra ändå. Fick byta termostat i bilen, var ej anpassad för svensk vinter, hade iskallt i bilen första vintern, sen är ej spolningen på framlyktorna inkoppkopplade heller, tror att det har att göra med att den är såld i Tyskland.

Anders
av Frigge
Jag avråder ALLA från att köpa Import då det alldeles för ofta
är problem med desse bilar,skruvade mätare,krockskadade o dåligt lagade,enormt hårt körda. Finns ingen anledning att välja Import då det finns Svensksålda bilar för samma pengar att köpa. Det finns Svensksålda som är manipulerade också men det är lättare att kolla dessa.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av thebarbarian
man kan inte avråda heller jag gjorde ett klipp och e meganöjd tex....
av noppe72
jag är hur nöjd som helst med min import volvo. Har kört 11000 mil på 4år och bara bytt termostat för 140:- bromsar 500:- och kamrem 3000:-. Det är inte svårt att kolla om den är manipulerad, antingen åkar du till volvo och kollar mätaren för en ca:500:- eller gå på känsla. Det är samma sak om man köper svensksålda bilar då kollar man ju så allt ser okej ut och går sedan på känsla. Varför skulle svenska bilar vara så jäkla bra, dom bluffar ju med bilarna oxå.....krockade osv. Svenskar är så jäkla godtroga....
av sm5ugh
John944 skrev:Skall man undvika att köpa importbil (855s-97), som är importerad av auktoriserad bilfirma? skiljer sig en tysk från en svensk på någt sätt?
Sen har jag en annan fråga; Jag provkörde en 855 med ECC, vid start luktade det lite som bränd elektronik, har detta med ECC´n att göra...e det ngt som e fel på´n?
För ett par år sedan köpte jag en tyskimporterad 854 GLE -92. Åkte till Biltema och köpte en dragkrok som jag skulle montera...och blev rätt så förvånad när jag upptäckte att slutröret på avgassystemet gick ut på höger sida istället för på vänster som på våra svenska bilar. Det krånglade till den monteringen lite...och kanske kommer att ställa till det lite när det är dags att byta avgassystemet här i Sverige.
av Frigge
noppe72 skrev:jag är hur nöjd som helst med min import volvo. Har kört 11000 mil på 4år och bara bytt termostat för 140:- bromsar 500:- och kamrem 3000:-. Det är inte svårt att kolla om den är manipulerad, antingen åkar du till volvo och kollar mätaren för en ca:500:- eller gå på känsla. Det är samma sak om man köper svensksålda bilar då kollar man ju så allt ser okej ut och går sedan på känsla. Varför skulle svenska bilar vara så jäkla bra, dom bluffar ju med bilarna oxå.....krockade osv. Svenskar är så jäkla godtroga....

Samma sak som Svensksålda är det INTE. En Tysk bil tex har med största säkerhet gått oerhört hårt då den går på 6000 rpm på motorvägen mil ut o mil in. En svensksåld bil ligger på max 3500-3800 rpm. Det gör en viss skillnad efter 20 000 mil på motorn. Bilar som kommer in för motorbyten är oftast Import.
Personligen skulle jag ALDRIG köpa en Import.

/Fredrik
av 850gle
Frigge skrev:
noppe72 skrev:jag är hur nöjd som helst med min import volvo. Har kört 11000 mil på 4år och bara bytt termostat för 140:- bromsar 500:- och kamrem 3000:-. Det är inte svårt att kolla om den är manipulerad, antingen åkar du till volvo och kollar mätaren för en ca:500:- eller gå på känsla. Det är samma sak om man köper svensksålda bilar då kollar man ju så allt ser okej ut och går sedan på känsla. Varför skulle svenska bilar vara så jäkla bra, dom bluffar ju med bilarna oxå.....krockade osv. Svenskar är så jäkla godtroga....

Samma sak som Svensksålda är det INTE. En Tysk bil tex har med största säkerhet gått oerhört hårt då den går på 6000 rpm på motorvägen mil ut o mil in. En svensksåld bil ligger på max 3500-3800 rpm. Det gör en viss skillnad efter 20 000 mil på motorn. Bilar som kommer in för motorbyten är oftast Import.
Personligen skulle jag ALDRIG köpa en Import.

/Fredrik
Menar du autobahn ? Får man inte köra högst 120 där nu?
av noppe72
skulle knappast tro att alla åker på autobahn bara för att man bor i Tyskland. Hur många motorbyten har inte gjorts på svensksålda bilar då? Typiskt självgoda jävla svenskar som tror att tyskar är svin bara för att en del bilar är manipulerade. Det finns svin både i sverige och tyskland....dra inte alla över en kam.
av Frigge
noppe72 skrev:skulle knappast tro att alla åker på autobahn bara för att man bor i Tyskland. Hur många motorbyten har inte gjorts på svensksålda bilar då? Typiskt självgoda jävla svenskar som tror att tyskar är svin bara för att en del bilar är manipulerade. Det finns svin både i sverige och tyskland....dra inte alla över en kam.

Typiskt självgoda jävla Svenskar att vara så naiv att tro
att det är guld o gröna skogar att köpa Import !!
Kom igen när du har lite erfarenhet istället för att "tro".
Har du någon aning om hur många Importbilar jag kollar VARJE vecka ??
Har väl ALDRIG sagt att Tyskarna är svin ????
Det är ju Svensken som Importerar o säljer bilen som är svin.
Dit finns INGEN anledninga att Importera Volvo från Tyskland idag
om man inte manipulerar bilen för att tjäna pengar.

Men personligen skiter jag ju fullständigt i hur lurade ni blir.
Inte lider jag med er heller när ni får reda på sanningen.

/Fredrik

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]