Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har snöat in på att byta fälgar på min S80...
Vore trevligt med lite fler S80 bilder, eller ska man starta en ny fälgtråd för S80N?.. :roll:

Mirzam och Dotz Roadster hg ser ju väldigt trevliga ut..
Om man ska sänka bilen, vilket ET bör man då ta på en 8,5" bred 20" fälg?
Kan man sänka bilen när man har four-c ?

Och hur funkar det?

Det såg ju riktigt bra ut med vissa utav fälgarna, men undra om man skulle tappa comforten totalt om man nu sänkte och monterade 20".. Hmm... Vill ju kunna åka över ett hårstrå utan att hela bilen skakar...
NordmanV8 skrev:Om man ska sänka bilen, vilket ET bör man då ta på en 8,5" bred 20" fälg?
Dög det inte med mitt svar på föregående sida? :D

Dotz Roadster HG 20x8.5" ET38
Däck: 245/30R20
H&R 40mm Sänkningssats
Fler bilder och mer info: http://www.garaget.org/?car=248188

Nu har jag kört ca 500 mil, och det enda jag kan önska är... Hmm. Ja inget mer alls. Bilen rullar kalasfint med ET38 och med 40mm sänkningen blir den ganska trevlig att köra. Fick jag välja så hade jag helst sänkt den 20-30mm till.....

Såhär ser min kärra ut lite nya bilder från sida 1 i denna tråden.
Bild
Bitez skrev:Det såg ju riktigt bra ut med vissa utav fälgarna, men undra om man skulle tappa comforten totalt om man nu sänkte och monterade 20".. Hmm... Vill ju kunna åka över ett hårstrå utan att hela bilen skakar...
Visst är det som du skriver. Det blir stötigt. Dels förstör man komforten med 20" och dom tunna däcken. Men även sänkningssatsen gör sitt till. Det är väl en avvägning man får göra. Jag anser att S80 i övrigt är en såpass komfortabel bil att man kan "offra" några komfortpoäng för att få lite fler poäng i andra staplar.

Det är värre att åka VW Golf med 19 eller 20" hjul. Det ÄR stötigt. :)
NiKeMaN: Din bil är snuskigt fin!! Jag är dock osäker på om dom passar på en mörk bil som min..

Bitez: Det funkar att sänka en Four-C. Det man måste göra är att åka in till Volvo och få dämparna "omprogramerade".
Jag inbillar mig att det finns viss komfort kvar med "Comfort"-läget inställt.
I dagens läge med 20" och comfort inställd så går den väldigt mjukt och behagligt.

Så om någon lyckas hitta en bild på en mörk S80 med Dotz-fälgarna så får ni gärna posta den här ;)
NordmanV8 skrev:NiKeMaN: Din bil är snuskigt fin!! Jag är dock osäker på om dom passar på en mörk bil som min..

Bitez: Det funkar att sänka en Four-C. Det man måste göra är att åka in till Volvo och få dämparna "omprogramerade".
Jag inbillar mig att det finns viss komfort kvar med "Comfort"-läget inställt.
I dagens läge med 20" och comfort inställd så går den väldigt mjukt och behagligt.

Så om någon lyckas hitta en bild på en mörk S80 med Dotz-fälgarna så får ni gärna posta den här ;)
Jag syftade inte bara på min fälgmodell... Utan snarare på Storleken på hjulen, inpressningen (offset) och sänkningen :)
Faldt över en sats 20-tums Cratus på ebay.de och nu är dom på väg til Danmark :D

Vilka däck skal man satsa på - Altså storleken. Bliver 245/35 för stora? Eller skal man satsa på 245/30, som kanske bliver lite hårda? Nån som har erfaringer at dela? 8)

Tacksam för svar!

Mvh,
Kristian

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]