Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var ute i garaget i annat ärende än bilen. Bilen stod parkerad sen någon timme. Helt avstängd och låst men med nerdragen ruta. Helt plötsligt hör jag hur fläkten i bilen drar igång på fullt blås! Alltså inte motorkylaren utan i kupén. gick inte att stänga av. Jag gick in för att hämta nyckeln till bilen. Jag kom tillbaka och bred om nyckeln varpå fläkten sändes av och verkar vara normal igen. Blir lite nervösa av sånt här. Är detta någon "varningssignal"att fläkten håller på att ge sig? Tacksam för svar. (har nu kopplat in ctek-laddaren så fläkten inte ska starta och gå tills batteriet ät slut...)

tacksam för alla tips
Magnus308 skrev:Det där är ett rätt vanligt fel och jag har sett trådar här och i dom engelska
Volvo forumen så sök så hittar du dom.
Nope, det är inget fel. Det skall vara så. På sommaren när ECC:n arbetat och vissa kriterier uppfyllts så ventilerar bilen ur för att det inte skall bildas en massa äckiga saker i klimatanläggningen. Det står nog till och med i instruktionsboken. På senare årsmodeller tog man bort denna funktion eftersom det var så många som trodde att det var fel på bilen, till exempel min egen far. Själv funderar jag på att låta programmera in det.
För lite tydligare information så ingår det en liten "bok" som förklarar bilens egenheter och funktioner i denna står det utförligt varför och hur länge denna funktion är aktiverad och denna funktion är något som inte alla bilar har
Men det går att aktivera den på alla dom som inte har den detta gäller framför allt S60 01-09,V70 00-08 ,S80 99-06

Och ja det är instruktionsboken jag menar världens mest olästa bok

//Gooose
...och världens mest bortslarvade bok. Om trådskaparen köpt bilen begagnad så kanske han inte fått med någon instruktionsbok? Om jag köper någon begagnad pryl så blir jag faktiskt förvånad om jag får med originalinstruktionsboken. Det hör inte till vanligheterna.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]