Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Begreppet "marknadsvärdering" kan ju tolkas på olika sätt. På "mitt" företag kan anställda köpa beg tjänstebilar till marknadsvärdering. Det betyder i detta fall att priset (marknadsvärdet) fastställs genom budgivning. Vinnande budgivare av de ÅF som bjudit på bilen hos leasegivaren SVPF, kan därmed ändå gå miste om bilen de "vann" budgivningen på. Ofta kan det bli en bra affär då priset i regel, trots budgivning, blir bra mycket under vad motsvarande bilar saluförs i hallarna för.
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:Sist jag verkligen kollade upp med Skatteverket vad de skulle godkänna så var "fristående marknadsvärdering - 10%" som okay pris att köpa loss bilen för.

Är inblandad i precis den här diskussionen angående min fars tjänstebil nämligen just nu.
Skatteverket ger aldrig några exakta svar vare sig på mail eller telefon få det anses som förhandsbesked och det sysslar man inte med.

Alltså, vill företaget sälja bilen till dig till 50.000 under marknadspris så köp den för det. Vid eventuell revision så får man betala skatt och företaget får betala sociala avgifter plus ev tillägg. Fortfarande tjänar man ju på affären.
Användarvisningsbild
av kave
Guligan skrev:Begreppet "marknadsvärdering" kan ju tolkas på olika sätt. På "mitt" företag kan anställda köpa beg tjänstebilar till marknadsvärdering. Det betyder i detta fall att priset (marknadsvärdet) fastställs genom budgivning.
Exakt detta skrev jag för ett par sidor sedan. Jag tycker detta är det mest korrekta sättet och Skatteverket lär får svårt med ev påpekanden trots att priset är klart under handlarens utpris. Vissa tycks inte vilja förstå det dock. Min far fick erbjudande om att köpa sin Subaru Outback 3.0 2009 för 110.000 efter en sådan budgivning. Helt klart mycket under förväntat handlarpris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
Guligan skrev:Begreppet "marknadsvärdering" kan ju tolkas på olika sätt. På "mitt" företag kan anställda köpa beg tjänstebilar till marknadsvärdering. Det betyder i detta fall att priset (marknadsvärdet) fastställs genom budgivning.
Exakt detta skrev jag för ett par sidor sedan. Jag tycker detta är det mest korrekta sättet och Skatteverket lär får svårt med ev påpekanden trots att priset är klart under handlarens utpris. Vissa tycks inte vilja förstå det dock. Min far fick erbjudande om att köpa sin Subaru Outback 3.0 2009 för 110.000 efter en sådan budgivning. Helt klart mycket under förväntat handlarpris.
1. Ni måste hålla isär sakerna nu. För att budgivningen ska hålla i tvist mot skatteverket måste det ju vara en öppen budgivning där alla i Sverige kan deltaga (ungefär som att lägga ut den på KVD)

2. Sen kan man ju även välja att köra det intern istället och sälja mycket billigt, blir det skatterevision torskar både företaget och köparen, skatteverket kommer då att använda oberoende värderningstjänst typ Autodata eller Bilpriser.se tex. Ligger man för långt ifrån denna värdering så blir det nedslag.

Det är ju lite som att jobba svart, det går ju finfint tills man åker fast.

Här är ett exempel där man kommit fram till att 5.000-10.000 kr är skälig rabatt.
http://www.borevision.se/nyhetsbrev/artiklar/2b_18.html
av Lövet
Håller med B20, tror inte en sekund på att man kan fastställa "marknadsvärde" genom en intern sluten budgivning inom ett företag. Det är pris ut mot allmänheten som räknas.

Notera att det är skillnad på "det är tillåtet" och "vi har inte åkt fast än". :wink:

Har själv köpt tjänstebil till restvärde och klarat det från skatteverket men jag skulle inte rekommendera någon att göra det utan att också påminna om riskerna.
Användarvisningsbild
av kave
Ja, lilla bolaget Svensk Vagnparksfinans vet säkert detta mycket sämre än ni här med er gigantiska erfarenhet :)
av perhall
Finns ju lite mellanvarianter på budgivningar också. VI har lämnat tillbaka flera BMW:s som då får bud från två BMW-handlare. Råkar vara två i Stockholm och vem vet om de inte pratar med varandra, detta lär ju hända ganska ofta. Dåliga bud och vi har köpt ut bilarna till ok pris (2 ggr). Dock gäller det bensin-sedan 523 och 525, dvs. inte det hetaste på marknaden.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Ja, lilla bolaget Svensk Vagnparksfinans vet säkert detta mycket sämre än ni här med er gigantiska erfarenhet :)
Nope, jag använde inte min efarenhet utan referade istället till kammarrättens dom i just fall med utköp av förmånsbilar.

KR anförde att vid skattereformen ersattes uttrycket "efter ortens pris" med begreppet "marknadsvärdet" i lagtexten. Samtidigt påpekades att justeringen av ordalydelsen inte innebar någon ändring av hur värdet av naturaförmåner skulle bestämmas. KR hänvisar till propositionen där det beträffande värdering av naturaförmåner uttalas att om en neutral arbetsinkomst- beskattning skall uppnås krävs att alla typer av ersättningar för utförda arbetsprestationer beskattas likformigt, oavsett i vilken form ersättningen utgår. Vidare sägs att med neutral inkomstbeskattning avses att beskattningsresultatet blir detsamma oavsett om den anställde fått lönen i pengar och köpt sig det förmånen avser eller om han får förmånen direkt från arbetsgivaren.

Beträffande frågan hur marknadsvärdet skall bestämmas har KR konstaterat följande. I målet finns inte någon dokumentation om vad bilen var värd, dvs. vad X hade fått betala om han vid förvärvstidpunkten hade köpt bilen på den allmänna marknaden. KR fann vid detta förhållande att den i målet åberopade prislistan för begagnade personbilar som sammanställts av företaget Autodata kan tjäna som utgångspunkt för bestämmandet av marknadsvärdet.
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas_lofgren skrev:Håller med B20, tror inte en sekund på att man kan fastställa "marknadsvärde" genom en intern sluten budgivning inom ett företag. .
Intern är väl inte rätt ord, det är drygt 100 handlare som har chans att vara med och buda, allt från F-skattesedlare till Bilia.
På de revisioner som varit så lär inte Skatteverket ha slagit ner på bilar som sålts "privat" efter budgivning hos SVPF. Däremot gillar man förstås inte finansleasingupplägg där bilar överlåts/säljs till restvärde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
andreas_lofgren skrev:Håller med B20, tror inte en sekund på att man kan fastställa "marknadsvärde" genom en intern sluten budgivning inom ett företag. .
Intern är väl inte rätt ord, det är drygt 100 handlare som har chans att vara med och buda, allt från F-skattesedlare till Bilia.
På de revisioner som varit så lär inte Skatteverket ha slagit ner på bilar som sålts "privat" efter budgivning hos SVPF. Däremot gillar man förstås inte finansleasingupplägg där bilar överlåts/säljs till restvärde.
Hmmm det var ju precis det som domslutet handlade om.

X menade att utgångspunkten vid bestämmandet av marknadsvärdet skall vara vad någon som yrkesmässigt köper begagnade bilar är beredd att betala.

Kammarrätten tyckte dock tvärs om:

KR anförde i huvudsak vidare. Den prislista som sammanställs av Autodata anger bilhandelns försäljningspriser. En begagnad bil som en bilhandlare säljer, efter rekonditionering och åtgärdande av normalt förekommande defekter, kan enligt KRs mening inte anses vara samma produkt som en bil som säljs av en privatperson. Förutom att bilen som säljs från bilhandeln är genomgången och åtgärdad, säljs den med garanti. Det får vidare anses vara förenat med större trygghet att köpa en bil från en näringsidkare än från en privatperson. Med beaktande av dessa omständigheter bör en viss reducering göras från listpriset. KR fann härvid att ett avdrag om 10.000 kr var skäligt

Men jag kan ha helt fel.... det har jag haft förut.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]