Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BONO69
Jag har problem med att mattan (inredningen) på passagerarsidan fram är blöt.

Bilen är en Volvo V70N -T5 årsmodell -02, 19000 mil.

Kontroll av dräneringsslangar har gjorts utan fel.
Ac: har varit avstängd för att kolla om fukt slutar komma, min indikation är att det inte kommer fukt vid stängd ac.
Ac: har efter 1 vecka satts på med resultat att mattan åter blivit blöt.

Kontroll hos ac-firma har gjorts på dräneringsslangar, blåsts rena och konstaterats att det är fuktigt bara på passagerargolvet fram, inga fel kunde hittas.......hmm...
Jag har nu tagit bort mattan så att plåtgolvet i karossen syns för att hålla koll på var och varför det kommer in fukt bara här......

Jag undrar om någon varit med om samma problem och var jag kan felsöka? Jäkligt frustrerande......
Jag vill slippa lägga ner tusenlappar på att man måste plocka ner hela instrumentpanelen för att hitta ev fel....

Någon vänlig själ, hör av er.....
Mvh Bono.
Hej.
JAg har samma problem med min V70 T5-01 att det är blött ibland på passagerargolvet. Jag har kollat slangarna från fläkten & kupefiltret & dom var ok.
Hur märkte du att vattnet kom från luckan?
Hur kollar jag det?

Tips?

//Jimjam
Jag har samma problem, har en V70 T5 MY07 med taklucka. Hur kan takluckan, som dessutom är helt tät, göra så att det rinner vatten vid passagerarplatsens golv utan att göra ett enda spår på vägen? Hur och var går dräneringen från takluckan? Vattnet är dessutom lite glatt om man doppar fingrarna i det. :-/
Det skumma är att det finns liksom inga spår av att vattnet skulle ha runnit ner, mera att det kommer upp ur golvet. :-/
Jag tror inte jag såg några spår. Rent vatten lämnar väl i bästa fall lite kalkrester men kanske inte alltid man kan se det. Då är frågan uppstår det bara i regnväder då är det nåt hål nånstans, uppkommer det även i torr väderlek så är det nåt i bilen som läcker.
Har du ägt bilen sen ny? Om inte, vet du något om bilen varit krockad? Är vindrutan utbytt eller sitter fabriksrutan kvar? Har du "smakat" på det och konstaterat att det inte är glykol?

Varit med om att krockade bilar har lätt för att läcka in vatten tyvärr, krävs inte mycket "glipor" för att det ska komma in regnvatten, som ju har en annan ytspänning.

//Jocke
Kollat dräneringen från takluckan? Har för mig det sitter en skarv i A-stolpen som kan läcka. Bara att hälla vatten över bilen och titta. En kompis XC90 med taklucka läckte där och det var gummistövlar på som gällde.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]