Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Känns skitkul, aldrig ägt en "nyare" Volvo, bara äldre japaner.
Hittade en V70 2.4 170hk -01 som gått knappt 12.000mil på en firma.

Tyckte den kändes lite slö, men så är den väl tyngre än vår gamla Mitsu Galant.

Dum fråga innan man ens hämtat bilen.....kan man få lite mer krut i en icke-turbo? Är det värt 4000kr eller vad det kostar med chip till en sån??
Hjälper större avgassystem nåt??
Då hade man kanske lika gärna kunnat leta efter turbo tänker ni väl, men nu är läget som det är :) så jag får utgå från det.

Flyttar till rätt forum!
Loner
av Dicer
Letade igenom forumet själv och ser BSR chippet som ger 18 hk mer....och mer vrid...
Nån som har det och är nöjd då??
Användarvisningsbild
av Loner
Frågan är om de tär värt det, eller om man helt enkelt skall lägga pengarna på bensin och gasa lite extra...

170hk är väl ingen racer, men växlar man ner och låter motorn varva så pinnar den på rätt bra ändå.

/L
av Dicer
Nej det förstås, man kan ju lägga ner pengar på att hålla den jävligt snygg istället :)
Användarvisningsbild
av falcon
Grattis till bilen hoppas att du blir nöjd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Dicer skrev:Känns skitkul, aldrig ägt en "nyare" Volvo, bara äldre japaner.
Hittade en V70 2.4 170hk -01 som gått knappt 12.000mil på en firma.

Tyckte den kändes lite slö, men så är den väl tyngre än vår gamla Mitsu Galant.

Dum fråga innan man ens hämtat bilen.....kan man få lite mer krut i en icke-turbo? Är det värt 4000kr eller vad det kostar med chip till en sån??
Hjälper större avgassystem nåt??
Då hade man kanske lika gärna kunnat leta efter turbo tänker ni väl, men nu är läget som det är :) så jag får utgå från det.

Flyttar till rätt forum!
Loner
vil du ha en prisvärd motor så ska / skulle du tittat på lygtrycksturbon.
det finns många bilar & det är alltid billigast att köpa rätt bil, än att försöka "bygga om " en bil efteråt.
av Dicer
Jag tror jag blir nöjd. Det andas kvalitét när man sätter sig i den ju :)
av Frigge
Chippa den INTE ! Om du nån gång lämnar in bilen för något och det görs en uppgradering av ECM (Motorstyrenhet) kommer den aldrig mer starta. Chippet gör styrenheten skrivskyddad o kan därför inte laddas utan att göra den obrukbar. Ett byte då kostar ca 10 000 kr.

/Fredrik
av Dicer
Ok. tack för svaret, kommer aldrig chansa om det kan hända.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag tycket min 170 hk är kanske pigg när man varavar den regält. Du måste ta den till "rödmarkeringen" för att få ut all effekt. Ett tips är att kolla så att luftfilter och tändstift är bytta. Det görs vid 6000, 12000, 18000 mil osv. Min bil betydligt "rappare" efter 6000 mila servicen.

/Henrik

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]