Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Då skulle jag gjort som jag gjorde, teckna serviceavtal då kosar denna service 2820 :-
Så bara det är en stor fördel att just teckna avtal och serva på Volvo. Jag frågade om kamrem och alla dess slitdelar ingick i avtalet och fick till svar JA så vad finns det att tveka om ? anser att man är bara dum om man inte tecknar detta. Avtalet upphör om du byter eller säljer din bil. ser bara fördelar inga nackdelar alls faktiskt.
Har haft både Volvo och renault genom åren och gjort service på både Bilia och andra aukt. verkstäder. Den stora skillnaden jag märkt utöver den stora prisskillnaden är tyvärr hur dåligt Bilia bemöter sina kunder. Står man inte där och hämtar ut en sprillans ny bil och i princip slickar röv på personalen blir man ignorerad och tyvärr dåligt bemött. Och det är inte bara min egna uppfattning. Borde va personalen som vill sälja och ha ett bra bemötande. Så efter mer än 15 års erfarenhet av de olika bilfirmorna och verkstäderna i min stad hamnar Bilia i bott både som bilförsäljare och verkstad.
Eller så kan man förhandla om priset. Kolla runt lite och jämför priset mellan olika verkstäder. Ring sedan den verkstad där du helst vill göra din service och fråga om de kan matcha konkurrentens pris. Många gånger fungerar detta bra.
ok3084 skrev:Carman,

Tack för dina kommentarer och synpunkter. Jag håller helt med dig att många saker som du nämner kan man ej få hos en "ej märkes verkstad" ville egentligen bara få detta konfimerat av andra också.

Kommer fortsätta att serva bilen hos Volvo. En sak de sa när jag talade med dem var att de ej hade servat någon v70 T6 innan men det lär väl inte vara någon större skillnad.

Mvh
Att serva bilen är ju så mycke mer än bara motorn. Allt annat än motorn är ju samma!
Sen har dom ju all litratur även på den motorn.
Service mäsigt så skiljer sig inte arbetsförfarandet så mycke, men vid större ingrep får nog leken kolla i handboken hur grejorna är monterade, om man nu inte sett en sån motor tidigare. Fördelen är ju att han har en handbok, vilket de andra manke inte har.

Ps. Det går i mycke olja i den maskinen.
Oscar94 skrev:18000 milas service på volvo skulle kosta mej 13000kr med material+arbete. Exakt samma material+arbete på mekonomen 6000kr.
konstigt att mekonomen verkstaden gör en sån stor service för 400:- i arbetskostnad
priser plockade direkt från mekonomen
kamremsats 1768:-
drivrem generator 292:-
drivrem ac 232:-
spännrulle 576:-
oljefilte 145:-
kupefilter 560:-
bränslefilter 444:-
luftfilter 286 :-
pluggpackning 8:-
spolarvätska 4l 69:-
olja castrol 4l 809:-
+ 2st 1liters 205:-st 410:-

detta är precis vad som ingår i en 18000mils servise på volvo dessa priser är mekonomens egna och är ej volvo orginal grejjor heller och summan av bara materialet är 5599:- och då vet jag inte om deras kamremssats inehåller rätt grejjor därför är jag väldigt skeptisk till att mekonomen tar endast 6000:- för denna service dom har nog (glömt) eller ej vetat om att kamremen skall bytas
Det är lätt att göra fel service om man inte har tillgång till rätt litratur för just den bilen.
Det var även en mekonomen verkstad som jag tidigare nämde som gjort servce på en gasbil, men inte gjort gastrycks justering, lekage sökning & byte av gasfilter.
Inte svårt att vara billigare när man inte gör samma saker.
Carman,

Du säger att det går i mycket olja i en T6, hur mycket?

brukar man även få fylla på olja mellan service? detta fick jag göra ibland på min 2.5T 2005.
Vilken olja är det som rekommenderas? jag brukar alltid ha en flaska liggande i bilen så tänkte köpa en inom kort.

Mvh
Kan som en parentes berätta att min MY11 var inne på 4000-milaservice idag hos Volvo-verkstaden. Den var inne för kontroll samt uppdatering av samtliga mjukvaror i mars men idag fanns det ytterligare en mjukvaruuppdatering för CEM i min bil tillgänglig. Det tycker jag känns bra med att serva bilen hos Volvo, man får de senaste fixarna för mjukvara utan att behöva säga till.
I de flesta fall (oavsett motor) behöver man inte fylla på olja mellan servicarna.
Men tillverkarna tolererar upp till 1 l per 100 eller 150 mil oljeförbrukning.
PH

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]