Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Tycker mig höra att det knarrar från instrumentpanelen på min V70 II -08. Jag tror att det kommer från mittenpartiet, och troligen högtalargallret i mitten. När jag trycker ner den plastdetalj som larmdioden sitter på (den sitter ju monterad på gallret), så blir det bra. Möjligen kan det alltså vara mellan galler och larmdiod.

Inget jättestörande men jag tror att det kom efter vintern. Något förslag på lösning? Finns det någon lösning?

Går det att komma åt högtalargallret på något sätt, på ett smidigt sätt? Då kan man ju ta bort det och höra om det fortsätter skramla.
av specos
Vad glada dem blir på mig då. De har redan åtgärdat en sprucken stolklädsel....=)
Men jag ska ringa dem. Du vet inte om det är något man kan göra själv?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Specos!

Du verkar resonera som jag. Att man känner sig lite besvärlig när man ber om att olika brister skall rättas till.

Egentligen är det ju fel att känna så. Verkstan skall hjälpa till när något behöver åtgärdas. Annars skall man välja en annan verkstad eller en annat bilmärke.

/H
av Tartryffel
Åtgärden består av att lägga en ganska tjock gummislang mellan instrumentbrädan och rutan. Det är brädan som låter men det tystnar direkt man lägger fingret på larmdiodsgrejen.
Du märker det själv om du trycker in en ihopsnurrad trasa eller liknande mellan brädan och rutan. Så fort den sitter i spänn så slutar ljudet.
av specos
Tarttryffel: Jaha, då torde det i princip vara materialkostnad för en gummislang då...
japp, tystanar direkt man lägger fingret på larmdioden.....
av Tartryffel
specos skrev:Tarttryffel: Jaha, då torde det i princip vara materialkostnad för en gummislang då...
japp, tystanar direkt man lägger fingret på larmdioden.....
Det är nog just pga den låga kostnaden som goodwillen har varit så generös. Det kommer ut en anställd - ibland inte ens en mekaniker - och lägger dit en gummislang. Färdigt :)
Men självklart kan du göra det själv. Det funkar. Sen vore det iofs trevligt att få reda på varför det knarrar. Det kanske skulle räcka med nån tätning till instrumentbrädan för att komma runt problemet.
Användarvisningsbild
av Anders E
Åh vad bra, då var det löst!!
Har upplevt nån typ av klapprande ljud som förvinner när du lägger fingret
på gallret, uppkommer särskilt om ac:n sprutar ut lite extra kyla.

Tackar!
av specos
Anders E: Hur löste det sig för dig?
Har du fått en slang monterad av Volvo - kostnad?

Jag har ej fått svar ännu nämligen.
Användarvisningsbild
av Anders E
Inte än, ska kolla detta på tisdag.

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]