Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Att köpa till restvärdet får du inte för Skatteverket. Det är dock sällan det upptäcks.

Såna här diskussioner blir alltid förvirrade eftersom folk tror att deras egna tjäntsbilsavtal gäller för alla. Det finns många varianter som påverkar hur man exempelvis kan köpa loss en bil.

Operationell leasing = finansbolaget tar risken för restvärdet. Inte en chans att de säljer bilen till dig. Leasingbolaget säljer bilen själv och använder de bilar som de "tjänar på" för att täcka de bilar där restvärdet inte uppnåts vid marknadsförsäljningen.

Finansiell leasing = leasingtagaren står för risken. Finansbolaget bryr sig bara om att få tillbaka de pengar de har satt som restvärde. Vad som händer efteråt med bilen bryr de sig inte om utan det är upp till din arbetsgivare. I detta fall kan man i teorin köpa loss bilen för restvärdet om arbetsgivaren tillåter detta. Skatteverket gillar inte detta dock.

Båda varianterna är "tjänstebilar" men avtalen är helt annorlunda. Man måste komma ihåg detta i såna här diskussioner. Vad som gäller för dig är inte alls säkert att gälla för andra. Helt säkert är dock att leasingbolaget inte bjuder på någonting annat än det som är avtalat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Precis, bra svar.

Därför har jag väldigt lite hopp om att det ska vara vettigt att köpa loss den alls.

Jag har läst på och 5000-10000 är ju max man kan sälja den under jämförbart utpris från handlare för att inte behöva åka på straffavgifter (om nu företaget överhuvutaget vill sälja till det priset)

Visst finns de de som köper loss till restvärde men det är ju skattebrott för både köparen och säljaren.
av Qualia
Har bilen mer restvärde kvar, betalar ju de tillbaks till företaget. när leasing period är slut.., om den är mindre värd.. bara pumpa ut mera pengar från företaget eller egenfika.. alternativ 2 är att lösa ut bilen..
Hade en vän nämligen, han hade väl kört många många mil mer enligt avtalet.. Han kunde få lösa ut bilen den till det restvärde som han hade tecknat under, eller betala mer mellan skillnad, bilens reste värde på 30%, en XC70 D5 av my2009 summon.. efter 25000mil.. vet dock inte hur mkt en XC70 är värd efter 25000mil, men han löste dock inte ut den..

Nu har jag dock tittat på mitt avtal, där står dock inget om varken "Operationell leasing" eller "Finansiell leasing" men jag gissar på "Finansiell leasing" eftersom ett restvärde är på 30%

Sen vet jag att skatteverket inte tycker om att lösa ut bilen privat till det restvärde man har om nu bilen är värld mer, om den är värd mindre, då är det annan historia..
Går företaget om kull, eller läggs ner.. då är man nästan tvungen att lösa ut den själv.. Annars är ju allt bort kastat.. vilket jag inte det ska hända under min tid...
av perhall
Restvärde finns alltid med som ett grundlelement i kalkylen oavsett upplägg.

Även om det sällan upptäcks att bilar köps ut för ett belopp som ligger långt under marknadsvärdet är det få eller inga större företag som vill råka ut för att sånt kommer ut, för småföretag och om man har egen firma är det kanske värt en chansning.

Sen är ju marknaden mycket mer transparent idag. En XC70 D5 MY09 med 25000 mil är kanske värd 145 000. Och det kan enkelt följas upp. Det finns För 20 år sen kunde man lättare hävda inför Skatteverket att "med så många mil är den inte värd mer än max en hundring".
PH
Användarvisningsbild
av kave
Volvob20: vad man exakt kan och inte kan göra finns det dessvärre inga regler för. Det mest rättvisa är väl Svensk vagnparksfinans, de auktionerar ut bilarna till samtliga åf. Du får sen köpa den till det högsta priset. Jag har väldig svårt att se en handläggare vid skatteverket som har problem med det.
Tyvärr lär det inte bli några 5000 under utpriset där utan snarare 50000-70000 under förväntat utpris.
Vad gäller garantier, menar ni på fullt allvar att en icke bilhandlare som säljer ett beg fordon i befintligt skick tvingas lämna garantier?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Vad gäller garantier, menar ni på fullt allvar att en icke bilhandlare som säljer ett beg fordon i befintligt skick tvingas lämna garantier?
Nej, man får ingen garanti vid utköp och det var därför skatteveket ansåg det skäligt att sälja 5000-10000 under normalt utpris i de domslut jag kikat på.
av Lövet
kave skrev:Volvob20: vad man exakt kan och inte kan göra finns det dessvärre inga regler för.
Jodå, det finns en väldigt enkel regel. Får du köpa någonting under marknadspris är detta en förmån som ska beskattas. En grundprincip i svensk beskattning.

Att många ändå köper loss bilar billigt handlar inte om att det är lagligt utan enbart att det inte upptäcks. Var och en får givetvis chansa om de vill.
Användarvisningsbild
av kave
Jodå, men vad som är marknadspris råder det väl delade meningar om. Som alltid med skatteverket kan man ha tur eller otur vid en eventuell granskning. Det finns inga fasta regler om vad det exakta andrahandsvärdet är.
Jag skulle personligen aldrig handla en bil utav privatperson 5000 billigare än av en handlare. Då får det vara en rejäl sänkning.
av Lövet
Sist jag verkligen kollade upp med Skatteverket vad de skulle godkänna så var "fristående marknadsvärdering - 10%" som okay pris att köpa loss bilen för.

Är inblandad i precis den här diskussionen angående min fars tjänstebil nämligen just nu.
av Mwi
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Vad gäller garantier, menar ni på fullt allvar att en icke bilhandlare som säljer ett beg fordon i befintligt skick tvingas lämna garantier?
Nej, man får ingen garanti vid utköp och det var därför skatteveket ansåg det skäligt att sälja 5000-10000 under normalt utpris i de domslut jag kikat på.
Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare. Så köper du din tjänstebil från din arbetsgivare och något går sönder på bilen har du möjlighet att reklamera bilen. Men även om man har lagen på sin sida är det kanske inte så smart att hävda sin rätt om man har tänkt jobba kvar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]