Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Undrar om det är bara Volvo som har givaren eller går det o få tag i typ Mekonomen..min mätare dör o hoppar igång o lever sitt eget liv..kan väl inte vara annat än givaren på bakaxeln...sen det vanliga felet med tankmätaren också..i båda fallen har jag testat o bytt display men ingen skillnad..Har VDO o vet att dom har problem men kan det vara givaren i tanken som spökar då..då måste man väl byta hela pumpen för givarna finns väl ej lösa o köpa
hade ungefär samma problem med min hastighetsmätare, dock lös också ABS lampan. för mig var det så att kablarna i kontakten på bakaxeln gick av, fick dom i handen när jag skulle koppla loss kontakten, kolla det först. (inte helt ovanligt) Volvo säljer dessa kablar lösa, som du skarvar inne i bilen..
på kombin kommer den upp i förvaringsfacket under golvet, (öppna luckan i mitten i skuffen) den går precis bredvid påfyllningsröret till tanken, sitter stripad runt påfyllningsröret. sen går den vidare till vänster balja till ett plomberat kontaktstycke. borde vara samma på sedan. men kryp under bilen och följ kablarna från givarens kontakt in i bilen, det är två kablar, går i en svart gummi/plast slang, har för mig den var märkt med en gul tejp under eller inne i bilen.
Vet någon vad bakaxelgivaren kostar på Volvo för kan tro att den bara finns där...vad någon som skrev 260:- på Volvo men var till kompisen på Volvo som äger verkstaden han hade ej priset i skallen men ha sa att 300:- räcker inte...såg ett inlägg med artnr o pris 260:- här men nu hittar jag ej den..tacksam för svar
Givaren kostar inte 260! Vet inte priset på volvo men, givaren har dels ett volvo art.nummer och dels ett Bosch art.nummer
Enligt mina sökningar har åtminstonde -95-98 samma art.nummer och efter sökningar på både quentin.hazel och på ebay kan jag iaf konstatera att den kostar från 69 dollar. Mycket billigare än så lär man inte hitta givaren på volvo. Men du lär ju kunna hitta en på skroten för billig peng.
Givaren till bakaxeln sitter med en insexskruv, och är tätad i diffkåpan med en o-ring. För att ta bort givaren tar du en instrumentmejsel på vardera sida och bänder lite tills den kommer utåt, sen är det bara ett dasslock och den är lös!
Innan demontage mät givaren och kolla spänningen. 1100-1300 Ohm och 0.1 mVolt om jag inte minns fel.
Mäter den det så kan du demontera och se om det är mycket koksad olja på den. Är den koksad kanske du kan köra ner nåt i diffhuset typ tops eller dylikt och kolla om olja är kolsvart eller inte. Koksad olja kan efter olika kontakters erfarenheter medföra att kontakten tappas? Prova göra rent!

Bara några tips!
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]