Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag pratade med Bilia om detta och dom hävdade att dom inte fick åka in på de reserverade tider som de har för besiktning varje dag och utföra denna typ av regbesiktning då det bara var en kille på hela västerås bilprovining som fick utföra dem.

-> De måste boka en tid precis som alla andra och då kan det ta veckor att få en tid.
Tack för informationen Mickeba - då vet jag vilken utgift jag har att se framemot.
Svar till Qualia - jag märker stor skillnad efter optimering. Det är helt ny karaktär på bilen vad jag inte visste och vad serviceteknikern sa så är det även ny mjukvara till automatlådan i samband med optimering.
Det är skit-viktigt att registrera optimeringen hos SBP eftersom motoreffekten är ändrad annars är risken stor att försäkringen vid ev. olycka reduceras eller i värsta fall nekas helt (varken trafik eller helförsäkring).
Bil-specen och försäkringspremien stämmer inte och försäkringsbolag utnyttjar alla medel att neka ersättning.
av Psyko
Brainy skrev:Jag pratade med Bilia om detta och dom hävdade att dom inte fick åka in på de reserverade tider som de har för besiktning varje dag och utföra denna typ av regbesiktning då det bara var en kille på hela västerås bilprovining som fick utföra dem.

-> De måste boka en tid precis som alla andra och då kan det ta veckor att få en tid.
Samma problem i hela Sverige,dom stående tiderna Åf har är för Dragbes. Dragbes får alla
som jobbar på SBP utföra men däremot får bara vissa göra effektoptimeringsändringar,dubbelkomando,nyregistrering av importbil osv. Dom har en spec behörighet som dom flesta andra saknar
Mickeba skrev:Jag ringde också SBP och frågade vad en reg besiktning efter effekt optimering skulle kosta, fick svaret att det skulle kosta 940:- plus vägning 300:- så tot 1240:-...

Känns som dom själva inte riktigt har koll på vad som gäller, blir spännande att se vad man får betala på måndag.

Jag har en Volvo V70 2,5 FT.
Privatisering= de kan ta vad fan som hellst för sina tjänster
Enklast är ju att ge tusan i att besiktiga för har du kvitto på att den är "Chippad" så räcker det och det är inte alla som uppskattar det så det kan vara ett dyrt "misstag" och det lär knappast märkas vid en vanlig besiktning.
Och om du lämnar in bilen på programuppdatering så åker ditt polestar program åt helvete i alla fall enligt min ÅF
av Maccie
@oldtimermc:

Förstår inte alls dina två synpunkter.

Polestaroptimeringen är ju den enda som är godkänd av Volvo själva, görs hos Volvo ÅF och alla garantier gäller.

1. Förstår därför inte vilka som inte skulle "uppskatta" denna åtgärd då den inte föranleder några risker (till skillnad från alla andra "chippningar").

2. Hur fasen skulle optimeringen försvinna vid en service hos ÅF när de själva har installerat den och vet om den? Och om det skulle hända, så är det bara att påpeka det så lägger de nog tillbaka den, ska du se...
När det gäller polestaroptimering och programvaruuppdateringar ska det inte vara nån fara. Jag har servat min bil två gånger efter optimeringen och jag frågade innan om det skulle skita sig med polestar. Man kollade en extra gång , men sen sa man att det var grönt.

Bilen går som aldrig förr trots service 2.0.

För övrigt gjorde jag reg-besiktning vid första möjliga tid efter optimeringen. Kostade nog en 7-hundring eller nåt. Minns inte exakt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]