Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Jag tycker väl att mack besöken är väl inte sååååååå prioriterad vanligen, men fjällresan i med v70'n blev det 1 tankning hemma, åkte iväg, körde runt runt runt (där) och åkte hem! Det tycker jag är rätt bra faktiskt. även utlandsresan, jag kom ju ner till turkiet med V70'n på typ 3.5 tankningar, kontra min tidigare Sante Fe med 11 tankningar :))))))))))))))))))))

Och i år ska vi se, det blir Italien, jag räknar med en snitt förbrukning runt 0,8-0,9l/mil då jag brukar gasa rätt rejält, men det återstår å se.. Bara det tycker jag är helt ok också... jepp, vi får väl se... som sagt, kanske nöjer mig med "bara" en optimering!
av Bitez
kave skrev:Bitez, jag kommer besöka Dr Polestar imorgon för behandling mot bytessjuka.
Vad roligt, du måste verkligen återkoppla o berätta hur det blev. Men helst efter typ 1-2v om du orkar. Annars så blir man ju alltid överraskad typ första dagarna, men efter ngr veckor så blir det mera rättvist om det var värt eller ej :))))))))
Användarvisningsbild
av kave
Det blir ett besök på Gotland Ring med höghuset. Kompisen har en 320D 180 HK så det blir nog rätt tight att dra ifrån. Hoppas på reg o snö.
av FentonSpadrig
Vi har 2st V70 D5:or på jobbet. En manuell och en automat. Tycker att de är okej bilar. Men med tanke på skatt och hur mycket dom drar så skulle jag aldrig någonsin köpa en själv. Det känns som att dom drar som en billigare bensinare, men ja - då är ju skatten på just D5:orna rätt hög också.

Själv kör jag en S80 3.2 AWD och tycker att det är en helt gudomlig bil. Kan tänka mig att den inte är jättelångt ifrån just T6 AWD där. Otroligt trevlig motor... jag har aldrig krävt mycket av bilen i prestandaväg. Jag är en sådan som åker skönt och som hellre har en funktionell bil än en sportig, så att säga.

Men S80:n som jag kör idag har fått mig på andra tankar. Inte för att jag blåskör bara för att jag har en bil som kan. Men herregud vilken skillnad med AWD, och dessutom helt fantastiskt med en bil som kan blåsa om andra i vilka lägen som helst, utan några som helst problem.

För att sammanfatta; Skulle själv aldrig köpa en D5:a framför en bensinare, om det inte var så att jag åkte hur många tusen mil om året som helst. Bensin tar slut snabbare, bensin är dyrt, svar ja. Men så pass mycket mer ekonomisk är inte en D5:a.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bara för att ge diskussionen lite rättvisa så vore det roligt å höra vilka uppgifter du har på skatt, bränsleåtgång osv när du gör din jämförelse!
Vare sig D5 eller 3,2 är ekonomiska motorer egentligen..

Vad ligger skatten på på din S80 3,2 AWD?
av Lövet
Jag skulle tippa på att skatten ligger nånstans runt 3000-3200kr.

(Min utan AWD kostar 2800kr)
Användarvisningsbild
av poseidon
Dvs typ ingen skillnad i skatt iaf. Inget som eg påverkar bilval. Det ända som är intressant är värdeminskningen.

Skulle tippa på att en S80 d5 awd är bra mycket dyrare än en s80 3.2 awd, båda 3 år gamla. Det dräller inte av S80 awd som är 3 år gamal på blocket men de som finns så tycker jag efter en snabbtitt att dieseln står sig bättre i pris. 20-30 tkr skillnad å vad gör då någon 1000-lapp om året i skatteskillnad.....
av Lövet
För en S80 D5 AWD med 185hk motorn så ligger skatten närmare 7000kr så nog skiljer det mer än nån tusenlapp.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efter en koll på transportstyrelsen så kan jag konstatera att skatten ser ut såhär ungefär:

S80 D5 AWD (Automat)= 4942
S80 3,2 AWD (?) = 3000 ?? (Från ovanstående gissning)

Alltså en skillnad på 1942:-
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]