Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ok3084
Hej alla,

Har funderat senaste året vilket mervärde man får av att serva en relativt nybil hos auktoriserad volvo verkstad vs annan verkstad. Jag tänker på bilar som är ca 3år gamla som ej har nybilsgaranti kvar, i mitt fall en volvo v70 2008.

Vilket motiv finns det att serva bilen hos volvo då de oftast är väldigt mycket dyrare än andra verkstäder då även de använder sig av volvo orginal delar då jag frågat de företag som jag har funderat på att använda.

Tänkte höra lite hur alla ni här på forumet resonerar.

Jag brukar serva bilen hos volvo men har börjat tvivla lite senaste tiden om det verkligen är värt det.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet ju inte vilka verkstäder du menar.
Men lite generellt så är det väll så att det inte skiljer så mycke i pris.
Sen så and änder dom inte orginal delar, bara kallar sina delar för orginal. (ja det skiljer faktiskt en hel del på delarna)
Sen är min erfarenhet att dom inte kan din bil lika bra, dom går alltså inte igenom den Loka noga.
Dom kan inte uppdatera mjukvaran
Dom kan inte se om det är nån gratis kampanj som sak göras (ja sånt skede långt efter garantin)
Kan dom utföra till läggs arbeten på samma verkstadsbesök? Eller måste du in en gång till, bara för att dom inte har delar till din bil i lager, eller kan få hem under samma dag?
Kan dom utföra alla dins bils & dina bilrelaterade lagningar m.m. Så du slipper lämna in bilen på flera företag= slösa med din fritid.
Har dom direkt kontakt med ditt försäkringsbolag, eller måsta dom vänta på skadestånd besiktare från försäkringsbolaget (det är ju många saker som går på tilexempel maskinskade försäkringen)
Har dom all liftarns på hur man lagar din bil, så du inte betalar för saker dom haft sönder, eller betalar onödig tid för att dom skruvar ner mer än vad som behövs/ skruvar bort fel saker.
Har dom tillgång till suport ( dialog) med fabriken som konstruerat bilen, så krångliga fel åtgärdas snabbt & billigt.
Har dom alla special rekryt, så dom kan laga & serva bilen fackmanamässigt?
Har dom rätt service protokoll, så just din bil fär rätt saker byta & kollade, vid rätt intervall.

Jag har stött på flertalet bilar här i byn, där det visatsig att dom som säger att dom har orginal delar, inta har delar som motsvarar orginal, o dom utför inte alla punkter som vi utför vid vissa servicar. Kanske inte medvetet fusk, utan mer att man inte kan just den bile.

Hade förra vekan en V70n som drog lite höger vid bromsning, den hade en nu länkarm fram. Denna länkarm hade hårdare bustningar än orginal, så boken betedesig inte som den ska.

Hade även en V70n nickel, där man inte bytt gasfilter, heller inte justerat gastrycket,(troligen för att man inte har utrustningen, eller inte viste att det ska göras)

Men det är ju bara du som kan verdera vad som är viktigt för dig. Huvudsaken är ju att du känner att du är nöjd.
Användarvisningsbild
av CarMan
En annan sak jag ofta undrar, är om kunden som äger bilen får reda på att verkstan ibland lämnar iväg bil till en aktoriserad verkstad när dom inte lyckas laga bilen, eller när det behöver laddas mjukvara (det kan ju omöjligt vara billigare att laga den om den som lagar den iallafall fall lämnad bilen till "Volvo"

För några ve or sedan hade jag ett företag som ringde till mig o fråga var broms Styrenheten satt på en v50. Dom hade felsökt o den var trasig.
Det sluta med att dom lämna in bilen till mig för endast byte. Jag gjorde inte det, utan felsöker, bytte hydralagrigat &. Fixa så det gick på maskinskade försäkringen...

Den kunden hoppas jag vart nöjd!
Ja Carman jag tycker oxo som du men tyvärr visar sig verkligheten från annan sida. Jag anlitar en av Sveriges större Volvo-verkstäder och facit är inte direkt imponerande.
Efter stöldskada tvingades jag återkomma 10!!! gånger på grund av klantigt åtgärdad montering/brist på mtrl.
Efter service har jag varit tvungen att åka tillbaks 2 gånger för att justera framvagn (efter service på framvagn).
Efter service har bilen blivit repad såpass djupt att det inte går att efterpolera.
Efter garantirep. har jag varit tvungen att åka tillbaks för att garantidel varit felaktigt monterat...
och jag kan fortsätta en stund till...Inget imponerande facit.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det jag menar är att bara för att vis verkstäder gör reklam för att dom har orginal delar eker att dom kan alla bilar, så behöverw det inte sämma.
Jag börjar bli lite trött på dom som ringer o fråga masa, fast dom gör reklam (vi vet att det finns andra verkstäder, men vi förstår inte varför)
När jag bytte bromsskivor och backar samt ny motor till strålkastarspolningen till min förra bil var Volvo billigare än lokala Mekonomen mojen. Även senaste servicen skulle kosta samma om man gjorde "orginal" service där. Då fick jag volovassistans samt ny mjukvara på Volvo så valet för mig är lätt. Men i storstan är priserna högre än här..
av Cox
För mig vart valet enkelt, ringde runt lite och kontrollerade priser och vad som ingår.
Och valet vart ett serviceavtal med Volvo. Fick bra kontakt med kunnig mekaniker när jag optimerade bilen samt info om serviceavtal när detta jobb utfördes. Kamrem ingår när det blir dags, lånebil ingår samma mekaniker som utför samtliga jobb på min bil.
Kostnad 235 per månad inga pengar att tala om måste jag säga. sedan ingår ju som sagt kampanjer ny mjukvara om sådan finns assistans med mera. Klart fördelaktigare och mer för slantarna än mindre lokala förmågor.
Jag köpte ny bil (ja -00 var ny för mig) förra året, de utan stämplad service-bok tittade jag inte ens på. Så det påverkar hur lätt det är att sälja bilen en dag.
Jag själv kommer nog inte att lämna på Volvo för service, gammal bil och kommer nog att ha den till den ska till skroten. Men poängen är att även om du lämnar till någon som du litar på och som gör det korrekt, så vet inte en framtida köpare det. Och snålar man på det detta så har man antagligen snålat på annat också - så resonerar iaf jag.
Carman,

Tack för dina kommentarer och synpunkter. Jag håller helt med dig att många saker som du nämner kan man ej få hos en "ej märkes verkstad" ville egentligen bara få detta konfimerat av andra också.

Kommer fortsätta att serva bilen hos Volvo. En sak de sa när jag talade med dem var att de ej hade servat någon v70 T6 innan men det lär väl inte vara någon större skillnad.

Mvh
Jag har som Cox serviceavtal och det kan jag rekomendera. Hyrbil ingår och inte minst förlängs Volvo assistans kostnadsfritt om bilen servas på Volvo. Personlig servicetekniker är inget direkt minus heller

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]