Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

blådåren skrev:Undrar hur en ferarri eller en lambo ser ut med "ballongdäck" :roll: , om det nu är vad man måste ha på "fötterna" ??.
Man måste inte ha ballongdäck, för att klara potthål räcker det med helt normala däck.
Hur kan det vara så svårt att förstå.
av Lövet
I torbjörs värld levereras alla bilar med 65 profil. Allt annat är "onormala" fälgar.
Jag körde sönder 1 st Fortuna 18" med ContiWinterContact TS810 Sport i ett potthål för ca två år sedan.

Stor väg (70 och 90km/h), precis i höjd med en mack ligger det en rondell och jag körde där på kvällen. Regnade lite, precis så mycket att vägen vid rondellen var täckt av ett mycket tunt skikt av vatten. För att spara pengar var där även helt nedsläckt på sträckan. När jag närmande mig rondellen hörde jag bara en jävla smäll och det högg till i ratten. Hade Four-C (S80 V8 Executive) så det gjorde väl det lite lindrigare, men ändå blev fälgen och däcket förstört. Såg dagen efter att hålet i vägen (som var dolt under vattnet) var ca 25x60cm!!

Anmälde det självklart till kommunen och skickade in en skadeanmälan med karta, bilder, brev osv. Tog 6 månader, sen meddelade dom att det inte täckte eftersom där inte fanns något hål när dom var där och kollade(??!). Konstigt att det inte var kvar efter några månader (vägsträckan asfalterades om helt ca 1 mån efter)..... :roll:

Ca 7700kr kostar en fälg och ett däck.

Om jag hade haft 16" (som iofsig inte går på bromsarna på V8 men ändå) så hade jag slagit sönder hela underredet på bilen istället.
av Willis
Nu blev man ju faktiskt riktigt irriterad, men hur fan kan man resonera att potthål ska finnas på vägarna och att du ska ha "normala" däck (vad nu det innebär)?!

Dundrar du ner i flera potthål kan ju annat gå sönder på bilen (beroende på storlek) MED TIDEN så som hjulinställningar, länkarmar och allt vad det är m.m.
Men det ska fan inte finnas på vägarna för i så fall hade vi inte behövt lägga asfalten... hade räckt att åka på gamla hederliga grusvägar i så fall med "normala" däck som vissa vill kalla det.

Och varför ska man behöva dundra ner i potthålen överhuvudtaget? Det är nog så jävla jobbigt varje gång man missar något enstaka.

Knyt slipsen, släpp sargen och kom med in i matchen torbjorn_75 och köp dig ett par 20" till XC:n :)

Jag förstår din poäng, men den funkar inte i praktiken.
torbjorn_75 skrev:
blådåren skrev:Undrar hur en ferarri eller en lambo ser ut med "ballongdäck" :roll: , om det nu är vad man måste ha på "fötterna" ??.
Man måste inte ha ballongdäck, för att klara potthål räcker det med helt normala däck.
Hur kan det vara så svårt att förstå.
Frågan är väl snarare vad man isf ska räkna som normalt ???
Kollade en ORIGINAL dodge viper på jobbet i fredags, den hade 345/30-19 i bakdäck och 275/35-18 som framdäck .
Det är vad bilen levereras med, räknas det som normalt eller extremt ???.
Nu är det såklart inte är var mans bil ,men dom som nu har råd, ska dom köra en annan väg??, kanske bäst att sätta upp skyltar på vägarna som klargör vad som är "tillåtet" eller mer rätt "inte extremt"...

Importförbud för bilar med för "extrema däckdimensioner" kanske ???, miljöpartisterna hade iaf gått i spinn :roll: .
Willis skrev:Nu blev man ju faktiskt riktigt irriterad, men hur fan kan man resonera att potthål ska finnas på vägarna och att du ska ha "normala" däck (vad nu det innebär)?!
Ja ledsen om jag raserar din världsbild, men världen är inte perfekt. Det har alltid funnits potthål och kommer alltid att finnas potthål, så är det bara. Om du blir irriterad av hur världen ser ut är du kanske lite känslig.
Willis skrev:Jag förstår din poäng, men den funkar inte i praktiken.
Jo då, den fungerar. Jag har då inte fått en enda potthålsskada någonsin.
Jag har inte några ballongdäck och jag är inte en förbannad turknutte.
blådåren skrev:Kollade en ORIGINAL dodge viper på jobbet i fredags, den hade 345/30-19 i bakdäck och 275/35-18 som framdäck .
Det är vad bilen levereras med, räknas det som normalt eller extremt ???.
Det räknas som mittemellan.
blådåren skrev:Nu är det såklart inte är var mans bil ,men dom som nu har råd, ska dom köra en annan väg??, kanske bäst att sätta upp skyltar på vägarna som klargör vad som är "tillåtet" eller mer rätt "inte extremt"....
Jag skiter i vad folk gör med sina bilar och kör, bara jag slipper betala.
Detta med potthål, häruppe är man inte bortskämd med fina vägar, här är potthål mer eller mindre standard, och det går utmärkt att köra ändå :) Kör även efter skogsbilvägar, och där är det måååånga potthål, går alldeles utmärkt. Men jag har inga lågprofildäck eller stora fälgar.

Fakta är ju att ju lägre profil, ju mindre kan ju däcket i sig fjädra och ta upp stöten, och då tar ju fälgen stryk istället.

Nu börjar det ju bli normalt med större fälgar och låga profiler, så då får man vara mer försiktig helt enkelt. Men då nåt händer ska banne mig väghållaren stå för skadan.

Inbillar mig att många tyvärr kör lite på rutin, "det var ju inget fel med vägen igår, så då är det inte det idag, men det kan hända mycket över natten, så uppmärksamhet är viktigt (nu säger jag inte att så är fallet i den här tråden, utan rent allmänt bara).
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]