Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Hur långt kommer din bil har gått när du ska lämna tillbaka den?
Räknar du med att sälja den privat?
Tvärs om, jag hoppas köpa loss den själv privat då jag gillar bilen skarpt och det är så himla dyrt att köra förmånsbil.

7500 mil, visst hade ett restvärde på 50% (175.000) varit super för en XC70 My10 D5 med nya dubbelturbon men det är ju totalt orealistiskt
andreas_lofgren skrev: Tittar man vad sparsamt utrustade 10k milare går för som utpris så ser kalkylen inte riktigt bra ut om du tänkt byta in
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=3
Den där är ju två år äldre, har gamla singel 185 turbon och har gått dubbelt så långt.

Risken är väl att min går för 275.000 (det är ju inte jag som värderar bilen) och då har den ju bara haft 2000 kr/månad i värdetapp, rena spabössan, alltså skulle man köpt den själv och aldrig haft förmånsbil. ??:-/ .
Användarvisningsbild
av kave
Min bil har gått 11500 mil och är tre år nu. Den värderad i inbyte 160.000-200.000.
Dk kostnadsneutrala bilar är ju ren jumbovinsten för företagen. Låt säga att du får en vagnskada a 7500:- som de betalar och sen drar från din lön, då tjänar de ju 2500 extra på det iom att de sociala avgifterna minskar också.
av Lövet
Om en bil är kostnadsneutral så innebär det vanligen att man har ett bilkonto man betalar in på. Dvs, om summan av löneavdragen är högre än kostnaderna så återbetalas dessa till arbetstagaren när leasingen avslutas.

På samma sätt får man också vanligen betala in pengar om det visar sig att marknadspriset är lägre än restvärdet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Min bil har gått 11500 mil och är tre år nu. Den värderad i inbyte 160.000-200.000.
Den billigaste XC70 D5 som finns till salu med mellan 10.000 och 13.000 mil kostar ju 275.000 Kr :-O)

Varför skulle din vara värd 100.000 mindre
av Steff 99
Frågan är också vad skillnaden är mellan begärt pris och pris vid avslut.
Sedan är det alltid så att vid inbyte från bilfirma så ligger inte prisnivån på topp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tyvärr är det ju inte inbytespris som gäller utan utpris om man köper loss, går man under det och skatteverket har revision totaltorskar ju både säljare och köpare.

Och även om man prutar ned den för 275 till 260 så ligger den ju 100.000 över Kaves bil.
av lobbysleeper
Privatköp
Användarvisningsbild
av kave
Volvob20: menar du på fullt allvar att anställd ska betala en bilfirmas utpris för en tjäbstebil? Du får nog läsa på lite mer, annars blir du grundlurad.
Du ska betala marknadsvärdet på bilen, det är inte utpriset.
Handlaren lägger på för rekond, en nya däck, garantier, ligga ut med pengar etc etc.
av Malmstroem
Tja, leasingfirmas alternativ är att sälja till dig -- eller sälja till någon annan. Tror du på fullt allvar att de går i förlust genom att sälja billigt till dig?

Har du tur kan du få den något billigare genom att leasingfirman inte behöver rekond och får lägre risk och hanteringskostnad. Konsumentköplagen är tvingande -- så vissa garantier får du hur som helst.

Har du otur utgår leasingfirman från att du är beredd att lägga på en premie för att få en begagnad bil som du har full historik på. Det är sällan folk vill behålla problembilar. Då kan det bli dyrt. :shock:

Jag har sett bägge scenarierna inträffa. Ett exempel på en leasingfirma som säljer bilarna själv är ALD. http://www.aldbil.se/Sidor/Bilar_i_lage ... bilar.aspx. Varför skulle de låta dig lösa ut bilen för mindre än vad de får när de säljer? KVD (http://www.kvd.se) säljer också ett antal gamla tjänstebilar. Det är ungefär det priset du får betala om du ska lösa ut din egen bil.
av Qualia
Finns ju alltid ett reste värd på bilen efter 36månader..
Då kan man köpa loss den privat för det rest värde bilen är på. Exempel 30% eller mer.. om förtaget inte ville lösa ut den.Vilket inte händer så ofta.. säg till dock inte låta företaget betala för mkt...Det tycker nog inte Skatteverket om..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]