Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Återförsäljaren/verkstaden bör lätt kunna se att det är ett problem med värmaren, vilket beskrivningen tydligt tyder på tycker jag. Jag hade liknande feltendenser på min nya XC, och på verkstaden kunde man med dator-diognostikverktyget se att värmaren försökt starta men inte lyckats i någon av alla de loggar som finns. Så det är bara att felsöka och ev få värmaren utbytt på garantin!

Hälsningar

Rolf J
Desmodue skrev:Är det inte så att när man ställer värmaren så ställer man den tid då man har tänkt åka iväg?

Ställer du den 30 minuter fram och kommer 40 minuter senare så har den stannat efter 30 minuter.

Som jag tror att jag förstått det hela så ställer man den på tex. 08.00 och då startar värmaren automatiskt på den tid den har räknat fram beroende på yttertemperatur o.dyl. som den tror att det behövs för att motor och kupé skall bli fullt uppvärmda.

Sedan har jag inte koll på om den fortsätter efter (i detta fall) efter 08.00. Den går väl max 50 minuter tror jag.
Det sår ju i bruksanvisningen.

Man behöver aldrig fundera på vilken temperatur den skall starta utan det räknar den ut själv beroende på yttre och kanske även inre betingelser.

Sedan kanske man skall låta den gå en rejäl stund nu när du precis fått bilen så den kan bränna sig ren.
Jo det är korrekt, bilen ska vara varm på den tidpunkten jag ställer in, så imorse så skulle bilen vara klar till kl.07 som tiduret var inställt på. Men när jag kom ut 06.55 så var det fortfarande iskallt i bilen och värmaren gick inte trots att det stod i displayen att den gjorde det. Kl.07 så klickade det till i ett relä och displayen sa att den var avslagen. Så tiduret verkar fungera, men det lyckas inte starta värmaren.
Datarolf skrev:Hej!

Återförsäljaren/verkstaden bör lätt kunna se att det är ett problem med värmaren, vilket beskrivningen tydligt tyder på tycker jag. Jag hade liknande feltendenser på min nya XC, och på verkstaden kunde man med dator-diognostikverktyget se att värmaren försökt starta men inte lyckats i någon av alla de loggar som finns. Så det är bara att felsöka och ev få värmaren utbytt på garantin!

Hälsningar

Rolf J
Jo, jag var ju lite osäker iom att jag aldrig ägt en bil med dieselvärmare förut. Men att bilen var iskall imorse visar ju tydligt att den inte fungerar.
Pratade med verkstaden idag och dom lät inte ett dugg förvånade, däremot så sa dom att värmaren var komplicerad så det krävdes att rätt mekar var lediga för att felsöka och laga den, därför kunde dom inte ta den redan när bilen lämnas in på annat ons-tors denna vecka. (Lackjobb ska den in på imorgon)

Tack för svaret, skönt att veta att jag i alla fall inte är ensam utan att jag antagligen har gjort allting rätt men att värmaren ändå inte startar.

mvh
Anders
Varför strula med tiduret ?:-/ ?:-/ ?:-/

Dra på direktstarten och kolla om den går igång.

Värmaren är ju fullständigt orenad och saknar ju både katalysator, ljuddämpare och partiklefilter så den både ryker, dånar som en jetmotor och luktar som en gammal dieselbil när den går.

Det kan du inte missa.

Om värmaren har missat att tända 3 ggr sätts en felkod och väraren blovkeras och bara volvo kan återställa den
Direktstarten fungerar ej. "Tryckte på direktstart och då hör jag ett klickande och det står att värmaren går igång, men jag hör inget surrande."
Rykte gjorde den dock inte det minsta ens första gångerna när den gick igång, sotat igen så det är därför den lagt av kanske?
Jag vet att den startade de två första gångerna jag försökte, dock vet jag inte hur lång tid det tog innan den slog av. Den 4e gången är jag rätt så säker på att den inte startade så det är nog som du skriver, att den blockerats. Återigen konstigt att jag inte får upp något meddelande om det :???:

Men men, detta var anledningen till att jag köpte så pass ny bil. Garanti :) Jag återkommer efter reparationen med vad som var fel.

mvh
Anders
Brainy skrev:.Återigen konstigt att jag inte får upp något meddelande om det :???:
Värmarens felkoder visas inte i displayen, de kan bara läsas ut med diagnosverktyg,
Brainy skrev: Återigen konstigt att jag inte får upp något meddelande om det :???:

mvh
Anders
När jag hade min inne i januari för byte av någon givare så sa meken att motorelektroniklampan enbart tänds om det är något fel som påverkar avgasreningen..
Det kan alltså finnas massa andra felkoder i minnet som du som förare inte har en aning om!
VolvoB20 skrev:Varför strula med tiduret ?:-/ ?:-/ ?:-/

Dra på direktstarten och kolla om den går igång.

Värmaren är ju fullständigt orenad och saknar ju både katalysator, ljuddämpare och partiklefilter så den både ryker, dånar som en jetmotor och luktar som en gammal dieselbil när den går.

Det kan du inte missa.

Om värmaren har missat att tända 3 ggr sätts en felkod och väraren blovkeras och bara volvo kan återställa den
Direkt starten: Fungerar det oavsett ute temperatur om inte vilka grader gäller?
Eller: Hur testar man en dieselvärmare om den fungerar som den ska när det är varmt ute?

Mvh Musse
Musse skrev:Direkt starten: Fungerar det oavsett ute temperatur om inte vilka grader gäller?
Eller: Hur testar man en dieselvärmare om den fungerar som den ska när det är varmt ute?

Mvh Musse
Spreja kylsprej på yttertempgivaren (undersida backspegel) så funkar det.
Hej,

Jag har haft samma problem, eller i alla fall samma symptom: Min helt nya S80 D5 MY2011 med värmare fungerade inte.

Det var kallare då - under 15 grader i alla fall.

Nåväl, jag gnällde på Volvo, och de bad mig komma in med bilen. Istället avvaktade jag (LÄS: Jag var lat).

Av någon anledning hoppade allt igång, och nu funkar den felfritt - det kanske är något relaterat till de första dagarna man använder den?

/bjorck
För den som har MY2008 med dieselvärmare: Det finns ett mjukvarufel på värmaren som gör att värmaren helt drar ur batteriet på vintern om man använder den för mycket. Batteriet dras ut pga en pump som kör när värmaren är igång (kanske någon fläkt också?).

Volvo har en mjukvaruuppgradering som gör att värmaren slår av vid typ 12 volt istället för 11.2 eller var den nu var tidigare, så numer lämnas lite ström så att startmotorn ska kunna starta bilen (till skillnad från förr). Jag jhar fått ringa Volvo assistans två tre gånger för detta innan uppgraderingen.

Volvo tog betalt för uppgraderingen, vilket egentligen var fel tycker jag - det var ju felavhjälpning. Begär att få det kostnadsfritt ni som har MY2008 (jag vet inte om felet finns på 2009 och 2010 också).

Mvh /bjorck
Som tidigare hade en MY2008 S80 D5.
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]