Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Chippade bilen förra veckan men den går som en påse nötter...

Dom på bsr sa att jag hade felkod på LMM och magnetventilen att det troligen var därför bilen började misstända vid 0,7 bar ladd.
Självklart förväntade jag mig att dom hade koll på vad dom snackade om så jag skaffade ny magnetventil och LMM men då upplevde jag att bilen gick ännu sämre. Ska nu prova byta tändstift få se vad som händer då.

Men jag har märkt att bilen går klockrent och som den ska innan den uppnått full arbetstemperatur, då börjar den gå dåligt och misstända igen.

Någon som har nån aning om vad för fel det kan röra sig om?

MVH// Dennis
Se över tändspolarna ,typiskt att bilen går bra när den är "kall" men börjar gå kass när den blir varm då eletronik fungerar bäst när det är kallt.Vid en "chippning" ändras ju även tändkurvan för att följa det högre laddtrycket och det kan hända att någon eller några spolar inte orkar med nu om den/dom inte är riktigt friska se även över tändkablar och andra tändstift bör du ändå ha med ett bättre värmetal för att klara den nya programvaran bättre, Bosch F5DPOR Platina funkar bra.
Slarva skrev:Har precis bytt stift men utan resultat.

Hur kollar jag spolarna bäst utan att behöva köpa 5nya?

Tändkablar har jag inte då spolarna sitter direkt på stiften.
Har du tur så finns det deffekter som små fina sprickor på spolarna så en man kan börja med att titta noga på dom gärna i bra ljus och gärna med förstoringsglas annars skall man kunna mäta om spolarna funkar som dom skall men misständer en spole eller fler bör man få upp detta om man läser felkoder men är inte säker.
Förut när den har misstänt så har motorlampan blinkat till men nu igår så började den lysa konstant och lyser fortfarande. Vilket borde betyda att felkoden ligger lagrad nu och det ska bara vara att läsa ut den?

Är det som på gamla v70/850 att i felkoderna står det vilken cylinder det handlar om? Eller står det bara att den misstänt och inte mer specifikt?
hammerin skrev:Förövrigt! är det nån som vet om det finns starkare tändspolar? volvo original verkar ju lite veka,,,eller gör dom sitt jobb även om det skulle vara vi säger 400 hk i motorn om man köper nya original?
En bekant plockar ut 360 hkr på hjulen på E85, han kör med originalspolar och det fungerar ypperligt...

/Thomas
Funk skrev:
hammerin skrev:Förövrigt! är det nån som vet om det finns starkare tändspolar? volvo original verkar ju lite veka,,,eller gör dom sitt jobb även om det skulle vara vi säger 400 hk i motorn om man köper nya original?
En bekant plockar ut 360 hkr på hjulen på E85, han kör med originalspolar och det fungerar ypperligt...

/Thomas
Tackar!

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]