Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft bilen inlämnad på verkstad för första servicen vid 2.700 mil, bilen en v70-11 D3 r-design som har gått klanderfritt och till och med en av min bästa och komfortabla bilar jag ägt har efter servicen med en ny mjukvara blivit en helt annan bil! Automatlådan lever ett eget liv på små kurviga vägar och växlar oregelbundet och vid ca. 1500 varv och krypkörning t.e.x. på Essingeleden hoppar den fram och växlar upp och ner med risk för att drivknutarna m.m. tar stryk dessutom har färddatorn börjat visa att bilen drar 6,2/100 då den tidigare drog 5,5/100 och då kör jag mest motorväg och med cruisen på ca. 115. Samt det riktiga knuffet som fanns tidigare är borta ! Har varit till verkstaden och påpekat dessa problem och dom säger att det är en adaptiv låda så det här får man räkna med!? Dom säger även att nya mjukvaran är gjord för innerstadskörning !? Dessutom bullrar det i kupén så det går knappt att prata, svaret jag får är att det är däcken 245 som är orsaken !? Den lät inte så före servicen! Sen det här med förbrukningen och färddatorn ska man inte titta på detn är inte att lita på utan man kan stänga av den !? Bilen är köpt med färddator och så ska man inte kunna lita på den!?
Jag har även efter besöket på verkstaden som gjorde servicen besökt en annan verkstad med ungefär samma resultat, ingen åtgärd utan väntar på svar för att jag vill ha tillbaka min gamla mjukvara som dom säger att det inte går att få!?
Besviken ! Men hoppas att allt går att ordna.
Visst känner jag igen problemet med ryckig gång !
Jag har också en D3-11 som efter uppdatering av mjukvaror fått en helt annan karraktär gällande vibrationer samt mkt ryckiga växlingar i automaten...
Bilia verkstad påstår att det är modell typiskt och därmed inte går att åtgärda, trots att de själva märker problemen vid provkörning.
Dock är min bil mkt tyst, troligen pga att jag inte har en R-modell utan sköna komfort däck ;-)
Gjorde service förra veckan och har samma problem med högre bränsleförbrukning efter service (2,4D-10 Polestar). Visserligen har jag inte automat så gången är inte ryckig men karraktären i motorn känns inte som den gjorde innan. Min referenssträcka är 2x45 mil och det brukar slå på centilitrar mellan de olika resorna. Nu ligger jag uppemot 1 dl (mätt vid pump) högre på samma körning (med lättare last och "lägre" fart). 80-90 km/h jämn fart o datorn pendlar mellan 0,65-0,9 l/mil. Innan visade den snudd på hälften. Något är det som inte stämmer. När jag laddade ner Polestar i vintras så fick jag en känsla av att bilen "andades" lättare (varvade upp bättre). Den känslan är borta. I veckan blir det återigen en resa till verkstan (många resor dit börjar det bli...)
Fick lösningen på sunkig gång/effekt för någon vecka sedan då en givare i (eller vid) partikelfiltret (har beskrivits i en annan tråd) gav upp. Nu går bilen som vanligt igen (en hel sommar i en delvis trasig bil) :shock:
Så då var bilen hämtad efter första servicen och jag klarade mig från ryckig gång osv. Tycker den växlar ännu bättre o mjukare nu, den ligger bla kvar längre innan den växlar ner vilket tom tanten märkte :wink: Annars tycker jag bilen går ungefär som innan och även bränsleförbrukningen verkar ligga på samma nivå som innan så det är nog mest automatlådan jag märker att något har hänt, till det bättre.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]