Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av weldersin
Först och främst, tack för alla tips och förslag.
Har pratat med Volvo (Liljas) och där hade de inget emot att anlita Ditec. Men, det blir nog Volvo som får göra behandlingen så kan det aldrig bli några diskussioner om en reklamation skulle uppstå på lacken. Sen är det faktiskt priset, hos Liljas skulle dom ha ca 2 700 kr jämfört med Ditec, ca 4 500 kr. Tycker det är värt att testa Volvos behandling och där var det som någon skrev, Lahegas produkter som används.

/Weldersin.
av PelleHansson
Du kommer garanterat bli nöjd om det är Lahega produkter
Jag har själv gjort Toughguard behandling på min och är väldigt nöjd.
På tidigare bilar har jag haft MR CAP och jag märker ingen skillnad förutom att MR CAP är nästan dubbelt så dyr.
av MathiasSV70
Funk skrev:
Lägga på vattenavvisande medel på framrutan och ex. bakrutan kostar väl ca 700kr extra. För ett 10 min jobb
Och materialet kostar en hundring.. :D

/Thomas
Var kan jag köpa vattenavvisande medel och vad heter det?
av manor
MathiasSV70 skrev:
Funk skrev:
Lägga på vattenavvisande medel på framrutan och ex. bakrutan kostar väl ca 700kr extra. För ett 10 min jobb

/Thomas
Aquapel eller Resbona är relativt billiga och populära.
Biltema har en Rain-X som är väldigt billig och enligt många ska fungera bra...hållbarheten är dock sämre än de ovan.

SIVO Clear (från Silanex) är "dyrt"...495:-. Det använde jag dock på min förra bil och det höll i fyra år tills jag sålde bilen. Det är det bästa medlet jag har testat själv, och den enda nackdelen är väl kanske priset samt att bilglasfirman hade svårt att reparera ett stenskott. Det var enligt dem helt omöjligt att ta bort det medel som jag behandlat rutan med :). Till skillnad från de andra så är detta ett 2-komponentsmedel

Just nu kör jag med Aquapel som kostar cirka 100:-. Funktionen är helt ok, men hållbarheten misstänker jag blir betydligt sämre än SIVO Clear.

Jag hittade en test på SIVO Clear:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=21090

/Manor
av Steff 99
Bosse78 skrev:
Steff 99 skrev:arbetskostnaden är kanske 4 tim ca 550kr/tim
Arbetskostnaden är väl ändå nått företaget debiterar kunden och inte en kostnad för dom eller menar du att en rekondare kostar företaget 275kr i timmen + 275kr i timmen i arbetsgivaravgift för företaget??? Eller är det bara så att du inte har en aning vad du pratar om ?
Förmodar mer att du inte vet hur man fördelar kostnader för att få fram vad eventuell vinstmarginal blir...
Det var bara det jag ville visa, att eventuella vinsten inte är så enorm...
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tur inte du har firma då om du behöver 16 timmar. Bra maskiner, välvårdad bil och så ska du inte behöva mer än högst 5 timmar. Sällan man behöver köra med både FF och PF. Bryta ner materialet och rätt temperatur/luftfuktighet är ganska viktigt med menzerna. Där finns det mycket snällare medel. Men jag gillar menzerna.
Användarvisningsbild
av Funk
MathiasSV70 skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Aquapel är min favorit..på grund av pris, hållbarhet och enkel metod. Köpes t.ex hos prorecond.se eller bollnasbilvard.se

/Thomas
av Bitez
Om biltemas produkt så tycker jag att man får det man betalar för. Jag köpte en burk just för priset, kosta typ 39kr eller ngt, men den fungerar då den är nylagd, dock så försvinner effekten succesivt vid tvättning eller vid regn. så applicera var 3:e tvätt för bästa hållbarhet är nog ganska realistiskt. då e frågan om man nu orkar hålla på.

Jag funderar också på lägga det på min bil nu i dagarna, ska kolla upp dessa två rekommenderade. Bilia hade en drive en tid sedan, om man servade bilen där så ingick en behandling, jag tycker den höll väldigt bra jämfört med biltemas, och super lätt är det också o applicera. Men men... lycka till...
Användarvisningsbild
av Funk
Volvo använder efter vad jag förstått Lahegas variant av Aquapel...

/Thomas

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]