Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kraniet
Vet inte om det här står uppskrivet nånstans då jag är ny på forumet.

Jag har en Volvo 460 -96 som inte gick igenom besiktningen nu senast. Alla C0 och TC värden var väldigt mycket högre än normalt och Lambdan på 0,7. Bilen går hyffsat bra men hostar/hackar till ibland då man släpper på gasen och ska motor bromsa. Den kan även hacka då man vill köra sakta på tex 3an, men ger man då lite gas så kan den stabilisera sig. Tomgången ligger strax under 1000 varv men rör sig lite (typ nån/några hundra varva upp och ned).

Har efter många om och men lyckats hitta fram till dosan som ger felkoder och fått ut koderna 1,2,2;1,2,1;2,2,3 Dock har jag bara tillgång till en fransk gördetsjälv handbok till volvo460 så jag har lite svårt att tolka vad det är som är fel. Jag tror att det är luftmätaren och tempmätaren som avses men nån kanske har tillgång till en bättre tabell där man förstår vad som avses.

Har även mätt upp lambdan och den ligger runt 0.8V(varmkörd) och hoppar ned till cirka 0.3 när jag rör vid gasen. Dock visar den ibland 0 så jag är lite villråding ang hur hel den är. Men dess värde stödjer väl besiktningens värden om att bilen ska gå fet. Men tittar jag på stiften så är de torra, kanske lite väl torra.

Har tänkt skaffa ny bil men är det nåt enkelt och inte allt för dyrt så hade det inte skadat om jag kunnat använda den här skräphögen ett tag till(ombesiktning den 22..). Så förslag om åtgärder mottages gladeligen. =)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vore bra om du uppger alla värden från besiktningen.

Jag förmodar att du satte pluggen i uttag 2 när du tog ut koderna.

1-2-2 Lufttemperaturgivaren
1-2-1 Lufttryckgivaren
2-2-3 Tomgångsventilen

Rengör kontaktdonen till ovanstående komponenter till att börja med och se om det blir bättre. Annars får du gå vidare och kontrollmäta dessa.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
gnestakalle skrev:Vore bra om du uppger alla värden från besiktningen.

Jag förmodar att du satte pluggen i uttag 2 när du tog ut koderna.

1-2-2 Lufttemperaturgivaren
1-2-1 Lufttryckgivaren
2-2-3 Tomgångsventilen

Rengör kontaktdonen till ovanstående komponenter till att börja med och se om det blir bättre. Annars får du gå vidare och kontrollmäta dessa.

Mvh GK
Ja själv skulle jag nog börja bakifrån på listan och det med en rengöring av tomgångsmotorn eller som felkoden anger "2-2-3 Tomgångsventilen" och det eftersom det är ett vanligt fel på dom flesta bilar idag.
Hur du gör? Sök med våran eminenta sökfunktion här på sidan ?:-/ Men om det inte hjälper så??? Här finns det alltid hjälp att få.
Om inte det funkar så kan du ju kolla dom andra felkoderna också men om det blir en felkod så genererar den oftast flera andra också som ju blir drabbade. Har för mej att det finns en felkodslista här på forumet någonstans, men inte riktigt säker var du hittar den.

Om du inte löser det med en rengöring där så kan du ju alltid gå in på "sök" här på sidan och när det gäller 400-serien så kan du gott söka på mina inlägg (jag har gjort en hel del om 400-serien) eller på ditt problem så finner du säkert svar och om inte så lovar jag att du med 99% säkerhet kommer att få dom här :-)-)
av kraniet
Ok i felbeskrivningen står:

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög
CO-halt tomgång, för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt

de värden som uppmättes var
CO: 7,6
HC: 307
CO2500: 9,9
Lambda: 0,73

Ganska rejält avvikande värden.

Men nu när jag läser vad som står känns det ju mer som att det är tomgångsregulatorn som strular. Men den går att plocka isär och rengöra?
En annan sak jag reagerat på är att tempmätaren i instrumentbrädan inte rör sig. Är den kopplad direkt till motortempgivaren? Om tempgivaren är trasig påverkar väl också bilens gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror du skall kontrollera så du inte har läckor i insugskanalen, kontrollera även att det inte läcker vid insugspackningen och kolla då även undertill då läckor ofta uppstår där.

Mvh GK
av kraniet
Kopplade från batteriet idag för att nollställa felkoder. Efter det (efter en kort körtur) så får jag bara felkoden 1.1.1 enligt min franska manual kan det betyda att det inte är något fel eller så är relät till insprutningen dåligt eller tändkablarna, elelr så kan det vara nån slags kortslutning. Men min franska är ungefär lika bra som min grekiska och min portugisiska så jag kan ju ha läst av tabellen fel.. ;)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
1-1-1 betyder att inga fel finns lagrade men det behöver inte nödvändigtvis betyda att allt funkar som det skall utan bara att de saker som systemet kollar ej uppvisar fel. Ett högt HC-värde brukar innebära luftläckor någonstans.

Mvh GK
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]