Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baljbalj
Bytte mina skivor fram (+belägg) efter rekommendation av servicetekniker förra veckan. Bilen (V70 T5 -05) har gått 9500 mil, kostade typ 4000SEK totalt för byte och delar på Volvohandlare. Känns som en ganska bra livslängd. Känns som om bromsprestandan räcker också så jag vet inte riktigt hur mycket man vinner på icke orginal eller racing betonade grejor. Av kostnadera jag ser här i tråden verkar knappt icke orginal löna sig.

Kollade på dom och ja dom såg slitna ut så bytet var nog på sin plats.

Så typ 40öre/mil har mina framskivor kostat mig.
Användarvisningsbild
av Funk
Provocative skrev:Om du bara ska ha standardskivor så kan jag rekomendera Biltema även till en T5:a. Det är samma skivor på alla V70, orginal. Biltemas skivor köps från samma ställe som Volvo orginal. Du får bara en kassare kartong. Ska du satsa på sport..... Radera då Biltema från navigatorn.
Det är inte alls samma skivor på alla V70, det finns mig veterligen åtminstone 3 olika stora framskivor till att börja med...och Biltema har bara två av storlekarna. Och även om Biltemas skivor fungerat bra de få gånger jag köpt dem så har jag aldrig fått Brembomärkta skivor där, vilket jag fått i originalkartong och hos Mekonomen. Det är i sig ingen garanti för att grejorna skall vara bra, men det pekar på att det inte är samma leverantör.

/Thomas
av Provocative
Ok. Jag får ge mig ang "alla" Har själv bara haft S60T5. Men vad gäller Biltemas volvodetaljer så har jag själv stått och packat Biltemadetaljer efter avslutade gjutskott till Volvo. Allt man gör är att ta bort fabriksingöten och sätter i blanka. Nu jobbade jag med aluminiumdetaljer. Men kollade upp just skivor till Ford då. Fick just det svaret att även bromsdetaljer kommer från samma fabrik.
Användarvisningsbild
av Funk
Att saker och ting packas i olika kartonger är ju självklart, jag har själv sett grejor från VAG packas om till Volvo originalkartonger.... Men som sagt hittills har Biltemas skivor till Volvo inte verkat vara samma, och även ok och belägg har varit annat än det Volvo använder.

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
OBS. Ironin

Självklart är billigast bäst.

Det är ju inte viktigt att bilen stannar så snabbt, så möjligt när det behövs.
Det primära är att snåla så mycket så möjligt på säkerhetsutrustning. Var för inte köpa begagnat som är ännu billigare.
Det blir ännu mer pengar kvar till midsommarfesten. :wink:
Slut ironi.
//////

Min bestända uppfattning är att kvalitet är avgörande beträffande bromsar och däcksutrustning.
Priset kommer i andra hand.
av -94 9000 2,3T cse
camaro69 skrev:
Min bestända uppfattning är att kvalitet är avgörande beträffande bromsar och däcksutrustning.
Visst är det så, och hög kvalitet har INGEN självklar koppling till högt pris och vice versa. Volvos original handbromsbackar är väl ett bra exempel på det...
av Kojje
-94 9000 2,3T cse skrev:
camaro69 skrev:
Visst är det så, och hög kvalitet har INGEN självklar koppling till högt pris och vice versa. Volvos original handbromsbackar är väl ett bra exempel på det...
Det finns väl ingen regel utan undantag men generellt skulle jag nog ändå hålla med om att man får vad man betalar för ;)
av -94 9000 2,3T cse
Kojje skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:
camaro69 skrev:
Det finns väl ingen regel utan undantag men generellt skulle jag nog ändå hålla med om att man får vad man betalar för ;)
Pja... Åren har gjort mig mer o mer tveksam till det... Även om jag till viss del delar din uppfattning.

Saabs styrservo-olja är (var) ca 100% dyrare än Opels. Samma förpackning, olika klistermärken på förpackningen.
av Stefan62
Visst är det så att man ofta får det man betalar för, men just bromsar är ju viktigt att det blir rätt funktion...

Biltema har aldrig påstått att de säljer "original-delar". (Biltema är ju idag inte vad det en gång var - numera är det mer hushålls-, bygg- och fritidsprylar.)
Mekonomen och Skruvat, med flera, skriver i sin marknadsföring att de säljer originaldelar, vilket betyder att de är tillverkade efter t ex Volvos specifikationer och dessutom lämnar man flerårig garanti.

Jag vet att Volvos originaldelar är bra, men avsevärt dyrare och i de flesta fall inte nödvändigtvis bättre än t ex Mekonomen.

Har precis bytt handbroms-backar och de nya var identiska med "Volvo original".
av Motörhead
Stefan62 skrev:Visst är det så att man ofta får det man betalar för, men just bromsar är ju viktigt att det blir rätt funktion...

Biltema har aldrig påstått att de säljer "original-delar". (Biltema är ju idag inte vad det en gång var - numera är det mer hushålls-, bygg- och fritidsprylar.)
Mekonomen och Skruvat, med flera, skriver i sin marknadsföring att de säljer originaldelar, vilket betyder att de är tillverkade efter t ex Volvos specifikationer och dessutom lämnar man flerårig garanti.

Jag vet att Volvos originaldelar är bra, men avsevärt dyrare och i de flesta fall inte nödvändigtvis bättre än t ex Mekonomen.

Har precis bytt handbroms-backar och de nya var identiska med "Volvo original".
Jag skulle även vilja tillägga att i många fall är inte Volvo speciellt dyrare än ex.vis Mekonomen. På stift, luftfilter och kupefilter till min bil skiljde det ca 50 kr. Så det blev Skruvat istället som var 300 kr billigare :)
När jag skulle byta koppling och slavservo häromåret skiljde det bara några hundralappar på alltihop, jobb och mtrl mellan Mekonomen och min lokala Volvo-verkstad. Och det på drygt 12000 kr.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]