NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikjan
#539002
Tack för tipset om magnetkopplingen. Låter som det är det som kan vara felet. AC killen hittade nog inte felet p.g.a att motorn var kall när han gjorde sin service. D.v.s han skulle ha behövt kört den i ca 20 min tills kall luft inte längre kommer. Jag kanske kan göra det själv och sedan kolla på magnethjulet intill kompressorn och se om det inte längre snurrar då borde jag hittat felet ?? Dock har jag ingen aning om var kompressorn sitter på min Volvo v50 2.4 liters, måste man in under bilen och titta? Vet nån var man kan få en sprängbild över motorn? Nån annan som vet vad det kan kosta att lämna in och göra en Schimsning av kompressorn?? Tack för alla tips så här långt känns som man kommit en bit på vägen eventuellt
Användarvisningsbild
av StringerBell
#539009
Ibland förstår jag mig inte på inställningen bland endel mekaniker. Visst behöver man fakta, och om alla kontroller pekar på OK förstår jag frestelsen att inte gå vidare. MEN varför är inbillning hos bilägaren en troligare förklaring än att det faktiskt är något oregelbundet fel eller något som man får gå djupare med? För det är det man i praktiken säger när man skickar iväg bilen utan ytterligare felsök. Ingen AC expert är väl okunnig om t.ex. magnetkoppling?

Fattar inte...
av hwk
#539625
En chimsning av en ackompressor är inte speciellt avancerad i sig.. Finns guider på nätet som visar hur man gör i detalj..
För mig tog det ca 2,5 timme, mest för att kompressorn på v40n var svår att komma åt.

Ett annars enkelt sätt att kontrollera magnetkopplingen är att lossa elkontakten på kompressorn och mäta mellan den och jord med en voltmeter. Har man spänning där så ska magnetkopplingen dra.
av semmelman
#539661
Ett annat sätt att testa är att medan bilen är igång och när AC inte fungerar köra ner ett kvastskaft och snabbt trycka in skivan på magnetkopplingen och slår den till då (det kommer låta högt) då är det rimligen ett bevis på att magnetkopplingen behöver chimsas eller nåt. Fungerar den fortfarande inte då är det nåt mer fel.

Igen då: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=68329
av hwk
#539711
semmelman skrev:Ett annat sätt att testa är att medan bilen är igång och när AC inte fungerar köra ner ett kvastskaft och snabbt trycka in skivan på magnetkopplingen och slår den till då (det kommer låta högt) då är det rimligen ett bevis på att magnetkopplingen behöver chimsas eller nåt. Fungerar den fortfarande inte då är det nåt mer fel.

Igen då: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=68329
Jag brukade köra med gängad stång och var alltid lika rädd för att få in den i fläkten.. ;D Med en sådan indikeras nämligen magnetismen oxå!..
av mikjan
#540753
Oj då det var en del sköna förslag här både med kvast och ståljärn. Frågan är bara vågar man ge sig på en sådan grej själv? Låter lite lockande och testa istället för att lämna in vilket alltid kostar minst 1500 för att bara rulla in bilen. Frågan med kvast och ståljärn kanske blir extra kostsam om det visar sig att man gör fel. Förresten hur kommer man åt magnetkopplingen med en kvast när kompressorn verkar sitta under motorn inklämnd på något konstigt ställe ?
av semmelman
#540788
Står du vid passagerarsidans framlykta å tittar du rakt ner så ser du mest magnetkopplingen eller dess remskiva som aggregatremmen löper runt. På min C70 men det borde va lika på V50.
Jag skulle förstås inte våga sticka ner ett järn då det snurrar rätt bra där nere men en kvastända flisas väl bara sönder lite om nåt skulle haka i.

Edit: Vill bara tillägga att det var mekanikern som hjälpte mig som stack ner kvastskaftet ovanifrån för å trycka in kopplingen, inte jag som hittar på. :)
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
av hwk
#540918
mikjan skrev:Oj då det var en del sköna förslag här både med kvast och ståljärn. Frågan är bara vågar man ge sig på en sådan grej själv? Låter lite lockande och testa istället för att lämna in vilket alltid kostar minst 1500 för att bara rulla in bilen. Frågan med kvast och ståljärn kanske blir extra kostsam om det visar sig att man gör fel. Förresten hur kommer man åt magnetkopplingen med en kvast när kompressorn verkar sitta under motorn inklämnd på något konstigt ställe ?
Efter att ha kikat efter på min v50 1.8f 2006 så kan jag råda dig till att inte sticka ner något över huvudtaget ovanifrån i motorrummet. Det är mycket enklare om du plockar bort höger framhjul och sen river ner innerskärmen.
Här sitter nämligen kompressorn på min:

Bild

Bilden är tagen under höger dimljus, dvs passagerarsidan. Det är innerskärmen jag viker bort och det är Kopplingen på kompressorn som blottar sig bakom. Om man nu ska peta så är det ifrån detta hållet.. :wink:
av mikjan
#544120
Jaha nu har jag lämnat in bilskrället och efter diverse turer har mäcken kommit ram till att kompressorn måste bytas. Typiskt jag som just gjort AC service på den vilket kostade ca 1500. Nu ska kompressorn bytas, ska föröska få tag i en på nån skrot därefter ut med kylmediumet och fylla på igen. Det verkar som de måste skruva ner halva motorn för att komma åt kompressorn och det är då tiden som kostar. Min uppfattning är ändå efter att ha pratat med folk här att kompressorn kanske endast behöver schimsas men enligt dem behöver den bytas. Det konsitga är ju att den fungerar ett tag och sedan lägger av. Då de felsökte med mjukvara för volvo ser man att kompressorn går upp i tryck hela tiden tills ett visst tryck sedan slår väl magneten ifrån. Jag blir tokig på hela grejen.
och det sjukaste av allt är att typ hela kylaren och halva motorn måste skruvas bort för att komma åt delen som ska bytas. Hörde nåt om via ett annat forum att det finns en evaporatortempgivare också kan den vara boven i dramat d.v.s att det är något skit med denna och inte kompressorn. ja ja nu åker jag väl på och byta kompressorn för dyra pengar så får vi se vad som händer, med min vanliga tur så är det säkert inte det men vi får väl se.
av semmelman
#544653
Skruvat.se har kompressorer lite billigare om det nu är det som är fel.
Jag tror fortfarande det är magnetkopplingen eller nån givare, konstigt om en kompressor går sönder på en fem år ny bil men jag vet inte sånt kan väl hända.. Var du hos en vanlig bilmeck eller en AC-specialist? Tror du ska besöka den senare... Fast nu ser jag ju att det har du ju gjort! Och ändå hittar de inte felet, konstigt... dålig dag på jobbet kanske...
Evaporator tempgivaren håller jag på med själv å brottas med i en annan tråd, jag har dock inte fått felkod utan går på symptomen men i andra trådar jag läst så får de upp den på felkod, har du varit å läst felkoder? Det är inte så dyrt och en bra start.
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]