Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hejs!

Egentligen lite missvisande rubrik men kom inte på ngt bättre.

Problemet gäller vår S70 -99.
När bilen stått still ett tag (ngn timme eller under natten m.m.) och man skall backa klonkar det till i bilen efter ngn dm. Alltså inte när man lägger i växeln utan när bilen precis rullat en bit med drivning s.a.s. Ju försiktigare man är på dragläget desto mindre klonk. Känns ungf som när man lagt i backen på en automatlåda fast dubbelt upp s.a.s (vår är som ni förstår manuell) Inget rassel eller urhoppade växlar eller annat som indikerar dålig vxllåda

Misstänkte motorfästen så det övre är helt utbytt men fenomenet kvarstår. Hur många motorfästen (Kuddar/bussningar) finns det på en S70? Ibland händer det när man kör framåt på ettan o tvåan från stillastående...dock inte lika kraftigt klonk/dunk som vid backning. Vad kan det annars vara? Bilen har gått 32 400 mil och inte varit till ngt bekymmer annars under de 3 år vi haft den. Omskött o servad , ingen dragbil...osv.

Tacksam för svar.
/S
Senast redigerad av 1 SHO, redigerad totalt 0 gånger.
av SHO
ok skall kolla dom....förvisso inga backar utan ok o skivor på GLT -99
Det slår ju till ganska kraftigt när man backar men även ibland vid körning framåt. Skall prova utan att dra i handbromsen....återkommer.
av SHO
Nope...hade inte med handbroms att göra!
Ett ok kärvade men det hade som sagt inte med att det slår att göra....
När man smyyyyger upp kopplingen händer inget....men vid snabbt uppsläppt koppling slår det till som bara den. Kan bara bäst liknas vid när man lägger i backen i en automatlåda...fast på min är det 5 ggr värre...typ. Slår till ordentligt.

Har bytt övre motorfäste....men som glad amatörmeck undrar man ju hur man byter nedre fästen/kuddar/bussningar...vad som nu behövs ??:-/ Att byta övre kräver ju bara en garagedomkraft o en krallig brädda åsså höja ngr cm. Men undre? GDS känns ju döfött! Palla upp och glida in på "Garagehoran"...njaaa, vet jag inte om jag är så sugen på det :shock:

Börjar bli frustrerad och lite sné på detta nu (S)
Finns det verkligen ingen som vet vad det kan vara?
Kommer snart starta en tråd om hur jag skall göra för att byta ut den kassa B230K förgasaren mot en Weber på min 740 som gått 9300 mil....men det är efter detta med S70.n är löst.
av *pettson*
För att förtydliga, dina handbromsbackar återfinns inuti bromsskivorna bak. Men har du kollat att det inte är problemet så är det ett annat. Vanligast är iallafall bromsok som inte sitter fast helt enkelt. Dom rör sej nån mm framåt eller bakåt när man kör isåfall. Huruvida det ska låta lite eller mycket bestäms ju av hur fort man försöker komma bakåt eller framåt. För att byta fästen bör man ha en verkstadshandbok så att man förstår hur saker är monterade. Sen blir det precis som du förstått att använda liggbrädan eller en billyft för att göra en del jobb. DET som bör vara bäst är väl att en kompis kör din bil och du står brevid (INTE FRAMFÖR) och så gör han exakt som du beskriver så kikar du på vad som kan flytta sej eller liknande.
av SHO
*pettson* skrev:För att förtydliga, dina handbromsbackar återfinns inuti bromsskivorna bak. Men har du kollat att det inte är problemet så är det ett annat. Vanligast är iallafall bromsok som inte sitter fast helt enkelt. Dom rör sej nån mm framåt eller bakåt när man kör isåfall. Huruvida det ska låta lite eller mycket bestäms ju av hur fort man försöker komma bakåt eller framåt. För att byta fästen bör man ha en verkstadshandbok så att man förstår hur saker är monterade. Sen blir det precis som du förstått att använda liggbrädan eller en billyft för att göra en del jobb. DET som bör vara bäst är väl att en kompis kör din bil och du står brevid (INTE FRAMFÖR) och så gör han exakt som du beskriver så kikar du på vad som kan flytta sej eller liknande.
Tackar för tipsen....
Det med att kolla när ngn backar/kör (å jag lovar att inte stå i vägen *s*) hade jag tänkt göra i helgen.
Visste inte det du skrev om bromsbackarna så det tackar jag ödmjukast för och således bör jag ju kolla att saker sitter som dom skall i samband med detta. Vad tror du om motorfästen m.m. Kan det vara orsaken? Haynes o verkstadshandbok har jag... Haynes ger dock inte så mkt hjälp i detta fall. Det känns dock som att det slår till i vänsterdelen av framvagnen när man släpper upp kopplingen hastigt....svårt att exakt lokalisera när man sitter i bilen men ngt känns som vä. fram?
av SHO
Har bett sambon backa med öppen huv och det var inget snack om saken att hela motorn rörde sig ordentligt vilket skapade det slående ljudet. Övre motorfästet är som sagt bytt....det rörde på sig ordentligt det med men inget dunkande därifrån....åkte till GDS och hissade upp kärran för att kolla det nedre fästet: http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ ... 0-v70.html
Kändes inte särskilt stabilt men frågan är om det är detta som orsakar att hela paketet (motor och växellåda) rör på sig såpass mkt som det gjorde? Hur mkt mer saker kan det vara som gör att motor rör på sig (flexar) såpass som den gjorde? Kopplingen känns stabil och fenomenet är som sagt kraftigast vid backning, tyder ju på ngt som har med motorns fastsättning att göra?
En sak till (som jag frågat förr) hur stödjer man (stödpunkter) motorn/Vxllådan när man skall byta nedremotorfäste?
Behövs det ens ngt stöd för motorn när man byter det nedre fästet?

Tacksam för tips o bilder?

/Sho
av *pettson*
Det där är ett momentfäste (undre) det är inte ett *motorfäste*. Motorfästet har du sitter mellan motorn och subframen ungefär där du hittade det momentstaget. Samt att motorn står på motsvarande kudde på styrväxeln. Sen finns ett motorfäste under remskivan med på höger sidan.
Det är stor skillnad om man byter ut det där fästet mot ett färskt. Det bör man göra då och då även om det inte dunkar i bilen vid kopplings släpp.
av SHO
*pettson* skrev:Det där är ett momentfäste (undre) det är inte ett *motorfäste*. Motorfästet har du sitter mellan motorn och subframen ungefär där du hittade det momentstaget. Samt att motorn står på motsvarande kudde på styrväxeln. Sen finns ett motorfäste under remskivan med på höger sidan.
Det är stor skillnad om man byter ut det där fästet mot ett färskt. Det bör man göra då och då även om det inte dunkar i bilen vid kopplings släpp.
Ok...är som sagt glad amatör. Men eftersom det står "motorfäste" i annonsen tror man ju att det är ett dylikt?
Behöver man stödja motorn när man byter detta momentfäste?
Dvs på samma sätt som när man byter övre motorfästet....eller räcker det med att hissa upp och lossa och skifta?

/S

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]