Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

peterkj skrev:
Kena skrev:Lyssnade på en dator med lite bättre ljud ny, låter som någon ovan skrev att det är vindljud alt. något inne i kupen. Hjullager kan du nog ivf. glömma, det låter inte sådär.
Är själv inne på samma spår. För övrigt finns det inget mer irriterande med ett sånt ljud!

Har fortfarande inte hittat något konstigt som kan göra ljudet.. Dock är listerna på vindrutan på sidorna "uppe" istället för att ligga klistrade mot rutan. Ska det vara så?
Mkjn skrev:
peterkj skrev:
Kena skrev:Lyssnade på en dator med lite bättre ljud ny, låter som någon ovan skrev att det är vindljud alt. något inne i kupen. Hjullager kan du nog ivf. glömma, det låter inte sådär.
Är själv inne på samma spår. För övrigt finns det inget mer irriterande med ett sånt ljud!

Har fortfarande inte hittat något konstigt som kan göra ljudet.. Dock är listerna på vindrutan på sidorna "uppe" istället för att ligga klistrade mot rutan. Ska det vara så?
Ja 70 seriens lister är lite annorlunda. Det är för att spolarvätska och vatten inte ska hamna på sidorutorna som på 850 serien.
Tycker det inte låter som vindljud riktigt, mer som fläktgnissel men det var det ju inte, vattenpump? Är aggregatremmen gammal kanske nåt av allt som snurrar där blir lite varm i lagren?
Fast då borde det låta oxå när motorn är varm och bilen står stilla och du gasar som om du kör, har du testat det?
Tjonge76 skrev:Följer ljudet bara hastigheten och inte motorvarvtalet? Kör samma hastighet, fast på en anna växel.
...fast det verkar luta mer åt att det är ngn list som spökar.
Ja det är oavsett om den växlar ner eller upp så det verkar inte ha nått med motorn och göra, de låter inte mer om jag gasar eller tvärt om.
semmelman skrev:Tycker det inte låter som vindljud riktigt, mer som fläktgnissel men det var det ju inte, vattenpump? Är aggregatremmen gammal kanske nåt av allt som snurrar där blir lite varm i lagren?
Fast då borde det låta oxå när motorn är varm och bilen står stilla och du gasar som om du kör, har du testat det?
Jag har ju varvat stillastående när motorn varit varm och det har inte kommit upp då häller.
har skruvat bort stora panelen fram och kollat där utan framgång och kollat listerna utan framgång. vad kan felet vara? har inte hört det dom senaste dagarna men det har ju dock bara regnat då också.
Verkar vara svårt det här, kanske dags för lite mer långsökta gissningar.
Kollade din film, i början låter det, sedan när vägen svänger svagt vänster så tystnar det, och på slutet låter det lite igen när vägen är rak, något mönster i det? Styrservo?

Nu är det ju svårt att bedöma utifrån filmen, men det verkar låta när du ligger i samma hastighet som lastbilen? alltså när du inte har någon belastning, varken acc eller motorbroms, någon slags jämvikt. Nu har du ju inte kardan iofs. Något annat liknande?
Vilda gissningar, jag vet, men eftersom ingen har lyckats komma fram till något så.
2444ever skrev:Verkar vara svårt det här, kanske dags för lite mer långsökta gissningar.
Kollade din film, i början låter det, sedan när vägen svänger svagt vänster så tystnar det, och på slutet låter det lite igen när vägen är rak, något mönster i det? Styrservo?

Nu är det ju svårt att bedöma utifrån filmen, men det verkar låta när du ligger i samma hastighet som lastbilen? alltså när du inte har någon belastning, varken acc eller motorbroms, någon slags jämvikt. Nu har du ju inte kardan iofs. Något annat liknande?
Vilda gissningar, jag vet, men eftersom ingen har lyckats komma fram till något så.
jag satt och tänkte på styrservo senast när jag åkte om det kunde vara det. Hur kollar man om det är fel på dom?
Det låter likadant om jag gasar upp till 120 från 90. Det är så sjukt irriterande att inte hitta felet!
Det finns ett servicemeddelande från Volvo som jag inte hittar just nu om gummipluggarna i golvets förstärkningar på undersidan strax bakom subframe måste sitta på plats annars finns risk för ett vinande ljud från luften som pressas genom hålen vid körning.
Kolla så du har dessa.

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]