Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Min gamla volvo 940 -96:a dricker rätt mycket olja. Det kommer ibland en massa blåaktiga rök ur avgassystemet. Jag antar att det har att göra med att hon förbränner oljan. Kan man göra något åt detta? Vad beror det på? Jag upplever att det kommer oftare när jag står stillastående i nedförsbacke... vet inte om det är inbillning. Men vi har ett rödljus hemma i nedförsbacke och ofta när jag stannar där så kommer det en massa rök från avgassystemet.
Som sagt är det något som går att fixa inte alltför dyrt eller får jag leva med detta så länge bilen rullar... :(
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av rd350
Förmodligen har du en 230fk eller ft. Finns lite att välja på: igensatt vevhusventilation, gången toppackning, sliten turbo. Men ett vanligt fel (och ganska enkelt) är att oljeretureen från turbon är helt igensatt och oljan har ingen annan stans att ta vägen än ut genom turbon.
av Susanne67
Tror jag har en 230 fk..
Det där med turbon låter inte helt otroligt att det skulle vara så... för den har fungerat lite till och från på sista tiden. Är det dyrt och svårt att laga det där med oljereturen? Hur kollar jag det?

Tror inte det är topppackningen, bilen kokar inte.
Däremot rinner det ut vatten, så det läcker någonstans under bilen :( inte från kylaren, vattenpumpen bytte jag för inte så himla länge sedan.
av Susanne67
bodhii skrev:Har du aircondition?
Ja, och nej.. :???: Har, men den fungerar inte :( Är tomt i den där behållaren.... och de visste inte om det är för att den läcker eller inte, så har inte fixat det. Kostade för mycket..
av Susanne67
Om jag skulle lämna in bilen för att fixa oljereturen och vevhusventilationen, hur mycket tror ni det skulle kosta på ett ungefär??..
av Susanne67
En liten fråga.
Det var någon som sa till mig att jag kan rensa oljereturen genom att accelerera motorn ordentligt på tomgång. Stämmer det?? Att det är därför den blivit igensatt, för att jag "kärringkör" och växlar för tidigt och aldrig låter motorn rusa upp i högvarv. Att turbon inte får jobba typ.
av rd350
Det är bara nån som driver med dig! Oljereturen blir igensatt pga dålig kvalite på motoroljan eller att man kör för länge mellan bytena. Röret måste plockas av och rensas. Tar max en timme om du lämnar in på verkstad.
av Susanne67
Skulle tippa då på dåligt kvalite på oljan..... eftesom den druckit så mycket olja har jag satsat på billig olja :???: Köpte bättre olja tidigare..
Kommer den sluta dricka olja när jag fixar returen? Eller kommer den fortsätta med det fast inte ryka?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]