Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Tack.. Själv så upptäckte jag att det fanns en brun beläggning (rost) på ena kanten på locket där rören gick in.. Men det gick att gnida bort med en trasa :lol:
Nu har jag blåst ren ovansidan på tanken och där rör anslutningarna sitter och dinitrolat hela härligheten :)
av Dixien
Dagens!

Jag har samma symptom på min 245 -91 B230F LH2,4 :cry:

Går alltid att starta, går i 10-30 sekunder och tvärdör sen, inte en misständning inte ett host, bara dör.
Väntar 10-20 sec går sen att åka vidare med men då lyser motorlampan( Lambda-lampan).

* har nytt fördelarlock, nya stift nya tändkablar, ny tank(!) och tankarmatur.
* kollat felkoder:
-2ans stift ger 2-3-2 (borde vara Lambdareglering fel)
-6ans stift ger 1-4-4 (borde vara Lastsignal saknas)

MEN vad innnebär detta? ffa vad är "Lastsignal saknas"?

Jag vet inte om det möjligtvis läcker luft nånstans före katten, felet uppkom plötsligt i våras å jag har hållit på med diverse åtgärder utan resultat i tre månader hmm.. :oops:

Jag har funderar på att byta lambdasonden på vinst å förlust men det känns inte så produktivt eller ens bra utan lite mer kunskap.

Kan nån slug Volvoit komma med en listig analys vore jag så tacksam :-DD

Å dessutom OM det trol. är vevaxelgivaren; hur i H**lvete kommer man åt den, den går ju inte ens å se mellan torpedvägg å diverse rör.

/ Mvh Anders
av Rådlös
Om det vore vevaxelgivaren skulle bilen inte gå att starta överhuvud taget. (Startmotorn går, men varken tändning eller bränsle fungerar). Du behöver möjligtvis öppna skarven på kabeln, den finns över bakre änden på ventilkåpan. En svart "plastkontakt" med en låsnål så att den inte lossnar av okynne. Mät på dom två stiften med en ohmmeter när bilen inte vill starta. Du skall ungefär 200 - 300 ohm där i normala fall. (Exakta siffror har jag sett någon gång här på forumet, men minns det inte just nu). I kontakten finns det vaselin, och det skall vara där som fuktskydd. Man kan annars tro att det är någon förorening, men det är det alltså inte. Så vevaxelgivaren skall du inte försöka röra förrän du vet att den är trasig.
av Dixien
Dagens!

å Tack!

Jag bytte bränslepumpsrelät igen, det 2a på 3 månader.

Det tycks iaf ha löst problemet ned att det stendog. Jag tror jag fick ett kass relä förra gången fast det var nytt.

Ett aber till, oljetrycklampan tänds efter ngr minuters körning, ´
har kollar översta biten av kabeln, där lönn-jordar den inte men
kan själva givaren ge spöksignaler och indikera lågt tryck.

Olja finns naturligtvis, inte gammal heller utan brun å fin.

Det ser verkligen ut som oljetryck sjunker efterrsom lampan först tänds på tomgång och ofta blinkar lite innan den tänds helt.
Lite bra tips nån :oops: :?:
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]