Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RilleS
Hej,
Har en V70 II 2,5 FT, 6-vxl man, som gått drygt 600 mil sedan jag hämtade ut den i oktober. På senare tid har det uppkommit ett knäppande ljud som hörs, men framför allt känns i vänsterfoten, när man trampar ned kopplingspedalen. Det känns lite olika mycket från dag till dag, vet inte om det är temperaturberoende.
Det känns mer om man trampar ned kopplingen hastigt och känns inte alls om man trampar väldigt, väldigt, väldigt sakta.

Det sitter en vit plastgrunka med två fjädrar på sidan av pedalen som först trycks ihop och sedan dras ut när man trampar ned kopplingen, jag tycker att knäppandet uppstår när denna vänder. Min mekaniker har tittat på och smörjt upp fjäderenheten vid ett par tillfällen men har inte kunnat konstatera att något är fel på den.

Ska man känna av den enheten, eller ska kopplingen gå mjukt och ljudlöst hela vägen? Är det någon mer som varit ute för detta, eller har något tips?

Mvh / Rille
av JimmyK
Jag hade precis detta felet på min XC60 också. Även om Volvo åf säger att det ska låta så så ska det inte gör det. Mycket irriterande ljud och framförallt känslan i kopplingspedalen. Lyssna på mitt klipp i länken.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p497017

Jag gav mig inte och bilen var inne 7ggr och tot. 14dag innan de fick löst det hela. Mycke delar byttes men felt låg i metallstaven som går mellan kopplingscylindern och kopplingspedalen. Om du ska göra det själv börja med att koppla loss staven från bajonettkopplingen i pedalen och snurra den ett halvt varv och sedan tillbaka med den och kolla om det hjälper.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]