Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av albert76
Jag funderar på att köpa en 940 kombi och vill ha en bränslesnål problemfri bil.
Vilka exemplar som är problemfria är ju svårt att veta i förväg men är det någon variant eller årsmodell som oftast funkar bättre?
När det gäller bränsleförbrukningen så påverkar väl turbo och växellådan? Automat vet jag är törstig så den är inget alternativ för mig. Vad drar era 940 kombi?
av bodhii
940 ltt Automat 0,95 liter milen.
945 ltt manuell 0,95-0,98 liter milen beroende på oktantal.

båda bilarna provade på samma sträcka.

Byter olja var 500-700 mil, stift, fördelare, rotor, bränslefilter i tätare intervall än volvo rekommenderar.
Användarvisningsbild
av emwtur
skulle påstå att turbo eller inte , INTE påverkar bensinförbrukningen ( opillat iallafall )
körstilen påverkar mera - det är roligare att gasa med en turbo eller ltt
/emwtur
av albert76
Ltt, är det lättrycksturbo? Då finns det två olika turbo då?

Jag har kört en automat ett tag nu och den drar 1,3 liter/milen. Vad jag har fått höra så får man räkna med det, därför hade jag tänkt att byta ut den mot en mer bränslesnål 940.

Är det rimligt att på något sätt få ner förbrukningen på min eller är det olika sorters automater? min är ingen turbo eller ltt.
Användarvisningsbild
av dahlen
jag har en 940 gl -91 med över 41000 mil på nacken. sugmotor på 130 hk. dock inte haft den så länge att jag kan jämföra ordentligt men har kört med en medelförbrukning 0,85 än så länge :)
Användarvisningsbild
av dahlen
vanlig insprutningsmotor utan turbo :) manuell. dock är det en sedan men kan inte skilja allt för mycket.
av Forssen
Min ltt drar över litern, dock köar jag lite och det är mycket blandad körning, sen kanske jag inte har ett ägg under pedalen heller.
Användarvisningsbild
av Vix
Gamla tänddelar, dålig gammal olja,nåt fel på lmm, lambda och felkoder etc. men ändå 1 L milen exakt... (nyköpt) verkar lovande...
av Forssen
Har åkt fram och tillbacks till jönköping denna helg, påvägen ner så sken solen och jag pendlande mellan 130-160, mestadels 140-150. Inkludera lite småkörning inne i jönköping så hade jag åkt 37mil och tankade i 47L. Påvägen hem så öste regnet ner och jag låg mellan 120-140, bitvis så gick det långsammare och många gånger fick man sakta ner för folk låg i vägen. Efter 34mil och fick i 36L.

Bilen har nya tänddelar som tex rotor + fördelarlock, olja o stift, dock har jag ett litet lekage i vilket jag förmodar är grenrörspackningen, dock ingen motorlampa som lyser.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..