Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kar
Efter en barnhämtningsrunda där en massa, egna och andras, barn hämtats hem och lastats ur och klistrats fast vid någon skärm så gick jag ut för att lasta ur div prylar ur bilen varvid jag hör ett porlande skvalpande ljud och det droppar rikligt med vätska från höger fram.
Jag backar ut ur carporten och öppnar motorhuven och ser att det bubblar i kylarexpansionskärlet, att vätskenivån verkade rätt lagom några cm udner behållarens överdel, och det ser ut som att det har runnit vatten ut ur locket och nerför sidan på behållaren. Efter det att motorn svalnat vågar jag mig fram och vågar röra locket som är uppskruvat något varv från bottenläget. Vätskenivån var nu rätt låg i behållaren.

Kan det vara så enkelt att den skruvat upp sig, och därför inte höll trycket, och allt jag behöver göra är att fylla på glykolblandat vatten och sen köra vidare eller bör jag vidta någon annan åtgärd?
Mvh
Karl
av Cox
Har du kollat om motoroljan ser ut som vit mjölk? ryker bilen vitt i avgasröret?
Om nej på dessa frågor kan du nog känna dig lugn och fylla behållaren, samt kontrollera slangarna så du inte har läckage någonstans
Användarvisningsbild
av hollan
Kan det vara så enkelt att den skruvat upp sig, och därför inte höll trycket, och allt jag behöver göra är att fylla på glykolblandat vatten och sen köra vidare eller bör jag vidta någon annan åtgärd?
Mvh
Karl[/quote]

du kan börja med den åtgärden och spänn locket ordentligt dom brukar gå trögt så där av kan det vara så enkelt så att det inte har blivit skruvat ända ner i botten så full du upp och ha lite uppsikt händer inget dom närmsta milen så kan du nog andas ut
Användarvisningsbild
av SvenB
Håll koll på tempmätaren bara när du börjar köra. Funkar kylfläkten (el)?
av Cox
Vilken tempmätare 70V II har ju ingen...möjligtvis kommer medd i displayen motorn överhettad stanna omedelbart eller något i den stilen.
av mikebike
Cox skrev:Vilken tempmätare 70V II har ju ingen...möjligtvis kommer medd i displayen motorn överhettad stanna omedelbart eller något i den stilen.
Först kommer det ett "gult" meddelande om att motorn är för varm och att man bör sänka hastigheten.
Sedan antar jag att det kommjer ett "rött" meddelande som innebär att man skall stanna omedelbart, men så långt gick det inte för mig. :wink:
av Bitez
en gång har jag fått "kylarvätska nivå lågt, stanna snarast!" meddelande i displayen, fyllde bara på med typ 3-4dl vatten, så var det fix :)))
av Kar
Fyllde på men 50/50blandning och har kört en del och inga varningsmeddelanden och konstant nivå på maxnivån.
Puhhh
Tack för input.
Karl

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]